Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał dwa wykonalne orzeczenia przeciwko PayPal, jak podano w komunikacie prasowym Urzędu. Kontrowersyjne praktyki obejmowały zmianę umowy poprzez nieuczciwą klauzulę modyfikacyjną i niewłaściwy sposób powiadamiania klientów o zmianach opłat.
„Konsumenci nie powinni być zaskoczeni zmianami w umowach, szczególnie gdy zmiany te prowadzą do wzrostu wydatków. W dziedzinie usług płatniczych opłaty ponoszone przez konsumentów stanowią kluczowy aspekt wpływający na pomyślne zakończenie transakcji. Chociaż klauzule zezwalające na modyfikacje warunków umowy są dopuszczalne, muszą być jasne. Takie postanowienia powinny umożliwiać konsumentom przewidzenie potencjalnych zmian kosztów lub zakresu usług w momencie podpisywania umowy” – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), jak podano w komunikacie prasowym.
„Postanowienie wskazujące, że firma '…może od czasu do czasu wprowadzać zmiany do (…) umowy' przyznało przedsiębiorstwu nieograniczoną swobodę działania, narażając konsumentów na nieprzyjemne niespodzianki, w tym finansowe” – zauważył.
Jak wspomniano, firma zobowiązała się zaprzestać tych praktyk i zwrócić opłaty związane z ich wdrożeniem wraz z odszkodowaniem.
To nie pierwsza akcja Prezesa UOKiK przeciwko PayPal Europe; w ubiegłym roku firma została ukarana karą pieniężną w wysokości blisko 106,7 mln zł za stosowanie niedozwolonych klauzul. (PAP Biznes)
o kurde/