Polacy przeważnie wyrażają sceptycyzm wobec TikToka i Facebooka, przy czym odpowiednio 32% i 31% respondentów wyraża nieufność. Wynik ten pochodzi z badania IBRiS dotyczącego poziomu zaufania do platform mediów społecznościowych, opublikowanego w piątek.
Badanie przeprowadził Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Res Futura Analytical Collective i SentiOne.
Wyniki pokazują, że Polacy wykazują najwyższy poziom zaufania do YouTube , przy czym 23% respondentów wskazało zaufanie (raczej ufam – 17%, całkowicie ufam – 6%). 42% zadeklarowało neutralność wobec platformy, podczas gdy 20% wyraziło nieufność (raczej nie ufam – 11%, zdecydowanie nie ufam – 9%). Dodatkowo 7% respondentów było niezdecydowanych, a 3% nie znało usługi. Autorzy badania zauważają, że znaczne zaufanie i obojętność wobec tej platformy sugerują silny wizerunek i brak istotnych kontrowersji.
Z kolei TikTok ma najniższe zaufanie wśród Polaków, 32% respondentów nie ma zaufania do platformy (zdecydowanie – 14%, raczej – 18%). 28% wyraziło neutralność, a 13% wskazało zaufanie. Co ciekawe, żaden respondent nie zgłosił silnego zaufania do TikToka. Ponadto 16% uczestników nie wiedziało o TikToku, a 5% stwierdziło „nie wiem/trudno powiedzieć”.
Po TikToku Facebook jest drugą najmniej zaufaną platformą wśród Polaków, przy czym 31% respondentów wyraziło nieufność (raczej – 23%, zdecydowanie – 8%). Neutralnych odpowiedzi udzieliło również 31% uczestników, podczas gdy 22% wyraziło zaufanie, przy czym nikt nie zadeklarował silnego zaufania do tej usługi. 5% nie znało platformy, a 6% wybrało odpowiedź „nie wiem/trudno powiedzieć”.
Jeśli chodzi o neutralność, Instagram otrzymał najwyższe oceny, przy czym 36% wskazało „Jestem obojętny”. 20% zgłosiło nieufność (raczej – 11%, zdecydowanie – 9%), podczas gdy 11% wyraziło zaufanie (raczej – 7%, zdecydowanie – 4%). Ponadto 19% respondentów nie znało Instagrama, a 6% nie było w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Platforma X (dawniej znana jako Twitter) cieszy się zaufaniem na poziomie 20% (raczej – 12%, zdecydowanie – 8%). Tymczasem nieufność odczuwa do niej 21