Sudoku jest zbyt trudne dla sztucznej inteligencji. „Sztuczna inteligencja nie myśli logicznie, lecz ustala rozwiązania na podstawie prawdopodobieństwa”.

Naukowcy doszli do wniosku, że łamigłówki liczbowe, takie jak Sudoku, stanowią poważne wyzwanie dla sztucznej inteligencji (AI). Maszyny mają jeszcze większe trudności z formułowaniem argumentów stojących za ich rozwiązaniami.

Sudoku Jest Zbyt Trudne Dla Sztucznej Inteligencji Sztuczna Inteligencja Nie Myli Logicznie Lecz Ustala Rozwizania Na Podstawie Prawdopodobiestwa 6957fe8, NEWSFIN

zdjęcie: Duntrune Studios // Shutterstock

Łamigłówki liczbowe cieszą się popularnością od tysięcy lat, a ich początki sięgają starożytnych Chin, a publikacje w gazetach pojawiły się pod koniec XIX wieku. Około dwie dekady temu Sudoku zyskało światową sławę, zapoczątkowane łamigłówką wprowadzoną w 1986 roku przez japoński magazyn „Nicoli”. Obecnie gra ma miliony entuzjastów na całym świecie, a jej różne wersje mobilne zostały pobrane już około 200 milionów razy.

W Sudoku gracze muszą wypełnić siatkę 9×9 liczbami w pustych polach. W każdym wierszu, kolumnie i polu 3×3 (nazywanym blokiem liczbowym) muszą znaleźć się cyfry od 1 do 9, bez powtórzeń. W 2005 roku matematycy z Uniwersytetu w Sheffield (Wielka Brytania) ustalili, że istnieje około 6 biliardów prawidłowych siatek Sudoku (6 x 10 do potęgi 21). Istnieją również alternatywne warianty gry, takie jak siatka 6×6 wypełniona liczbami od 1 do 6.

Okazało się, że Sudoku stanowi szczególne wyzwanie dla sztucznej inteligencji. Chociaż sztuczna inteligencja poczyniła znaczne postępy w takich dziedzinach, jak analiza obszernych zbiorów danych, generowanie tekstu, obrazów i filmów, a także tłumaczenie, ma ona problemy z zadaniami logicznymi. Odkrycie to zostało potwierdzone przez naukowców z University of Colorado w Boulder (USA), których prace na ten temat zostały opublikowane w „ACL Anthology”, zbiorze ponad 110 000 artykułów zebranych przez Association for Computational Linguistics (ACL).

Anirudh Maiya, główny autor artykułu i ekspert w dziedzinie informatyki i uczenia maszynowego, stwierdził, że rozwiązywanie Sudoku obejmuje wiele kluczowych elementów. „Trzeba pracować krok po kroku, stale dokonując ponownej oceny pól liczbowych i konsekwentnie przestrzegając zasad. Takie łamigłówki są przyjemne, ale stanowią również doskonały mikrokosmos do badania procesu decyzyjnego w uczeniu maszynowym” – stwierdził ekspert.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *