Stellantis wstrzymuje produkcję samochodów wodorowych w Polsce. Gliwice bez nowej linii produkcyjnej.

To, co miało oznaczać nowy rozdział dla polskiego sektora motoryzacyjnego, niestety okazało się właśnie tym. Stellantis wstrzymuje rozwój technologii wodorowej i produkcję nowej linii pojazdów użytkowych w Gliwicach. Powód? Wodór jest niezwykle drogi i trudno dostępny.

Stellantis Wstrzymuje Produkcj Samochodw Wodorowych W Polsce Gliwice Bez Nowej Linii Produkcyjnej 92a7e38, NEWSFIN

/ Materiały prasowe Stellantis

Gliwice miały stać się jednym z dwóch europejskich centrów produkcji zaawansowanych pojazdów dostawczych napędzanych wodorem. Pierwsze modele z nowej serii Pro One miały zjechać z linii produkcyjnej tego lata. Niestety, tak się nie stało. Stellantis wycofuje się z inicjatywy, powołując się na nieopłacalność i niedojrzałość rynku, a także na niedobór stacji tankowania wodoru.

Wodór na marginesie

Firma Stellantis ogłosiła wstrzymanie masowej produkcji pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi w Gliwicach i Hordain we Francji. Firma nie przewiduje, że pojazdy użytkowe napędzane wodorem osiągną powszechną akceptację w tej dekadzie.

Reklama Zobacz także: Dołącz do naszego multithlonu giełdowego! Wydarzenia obejmują: sprint po akcje, zanurzenie się w ETF-y i wypchnięcie portfela po nagrodę.

„Technologia wodorowa nie osiągnęła jeszcze etapu, który pozwoliłby na jej masowe wdrożenie. Infrastruktura tankowania jest niewystarczająca, a koszty pozostają zaporowo wysokie” – stwierdził Jean-Philippe Imparato, dyrektor operacyjny Stellantis na Europę, cytowany w komunikacie prasowym.

Fabryka w Gliwicach bez cięć

Dla zakładu w Gliwicach oznacza to strategiczną zmianę, ale nie utratę miejsc pracy. Produkcja będzie teraz koncentrować się na bardziej konwencjonalnych układach napędowych: głównie pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Firma podkreśla, że decyzja o zaprzestaniu produkcji wodoru nie wpłynie na zatrudnienie . Działalność polskiego zakładu nie zostanie zamknięta ani zredukowana. Zmieni się jedynie jego cel, podkreśla Stellantis.

SYMBIO pod mikroskopem

Przyszłość SYMBIO, partnerstwa firm Stellantis, Forvia i Michelin, poświęconego rozwojowi technologii wodorowej, pozostaje niepewna. Współpracownicy analizują, jak obecna dynamika rynku wpłynie na dalsze inwestycje w tym obszarze.

Na razie jednak badania nad wodorem w firmie zostały wstrzymane. Inwestycje zostaną przekierowane na technologie alternatywne, w tym elektromobilność.

Na rewolucję wodorową jest za wcześnie

Branża przyznaje, że wodór nie zyskał jeszcze znaczącej popularności. Rozwój sieci stacji paliw postępuje zbyt wolno, a bariera kosztów okazuje się nie do pokonania.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *