Już blisko co trzeci nowy samochód rejestrowany w Polsce przez firmy należy do segmentu premium – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Dodając klientów indywidualnych, w 2024 r. aut z tego segmentu przybywa przeciętnie ponad 10 tys. na miesiąc.
W samym październiku w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło 10 962 samochodów z segmentu premium, czyli takich, których podstawowe wersje kosztują co najmniej 150 tys. zł. To wynik o 10,2 proc. wyższy od zanotowanego w ubiegłym roku. To także 27 miesiąc z rzędu, kiedy sprzedaż aut z tego segmentu jest wyższa w ujęciu rocznym.
Biorąc pod uwagę pierwsze dziesięć miesięcy roku, na polskich drogach przybyło 107 455 tego typu aut – o 20,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Dla porównania, rynek sprzedaży nowych aut bez względu na cenę wzrósł w tym czasie o 14,2 proc.
Niezmiennie za rejestracje aut z segmentu premium odpowiadają przede wszystkim firmy. Ich udział w tym rynku wynosi blisko 84 proc. Od początku roku na REGON zarejestrowano ponad 90 tys. takich aut. Ich udział we wszystkich rejestracjach nowych samochodów osobowych dokonywanych przez firmy zbliżył się do 30 proc., na co wpływ mają w dużej mierze auta leasingowane.
W przypadku polskich klientów indywidualnych udział aut premium w łącznej liczbie rejestracji nowych samochodów osobowych w okresie I – X 2024 r. wyniósł 12,3 proc.
Tak jak firmy są stałe w sympatiach (dominacja toyoty corolli) przy rejestracji aut osobowych bez względu na ich cenę, tak od lat najpopularniejszym autem z segmentu premium pozostaje volvo xc60. Od początku roku w Polsce przybyło 5108 egzemplarzy tego modelu. Podium uzupełnił lexus nx (4234 szt.) oraz audi a4 (4234 szt.).
Sprzedaż aut segmentu premium (I – X 2024) – najpopularniejsze modele |
||
---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
1. |
volvo xc60 |
5108 |
2. |
lexus nx |
4565 |
3. |
audi a4 |
4234 |
4. |
audi q5 |
3821 |
5. |
audi q3 |
3704 |
6. |
audi a3 |
3584 |
7. |
bmw serii 3 |
3258 |
8. |
mercedes-benz glc |
3204 |
9. |
volvo xc40 |
3167 |
10. |
bmw x5 |
2959 |
Źródło: Bankier.pl |
Audi to zresztą najczęściej wybierana marka w segmencie premium (23 869 szt.). Za jej plecami plasują się inni wielcy przedstawiciele niemieckiej motoryzacji: Mercedes-Benz (22 899 szt.), w przypadku którego wzrost liczby rejestracji w ujęciu rocznym był najwyższy i wyniósł blisko 41 proc. oraz BMW (22 463 szt.).
Jeśli jednak spojrzymy na dalsze, choć niezwykle ciekawe, miejsca w rankingu okaże się, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 r. w Polsce zarejestrowano także 10 aut wyprodukowanych przez McLarena, 17 przez Rolls Royce’a, 28 z logo Alpine, 37 aston martinów, 45 maserati, 58 lamborghini, 74 bentleyów i 77 ferrari. Z grona marek kojarzących się z luksusem a nie tylko segmentem premium, ponad 3,6 tys. rejestracji zebrało w analizowanym okresie Porsche.