Globalne wydatki na towary luksusowe w tym roku utrzymają się na poziomie 1,5 bln euro. Jednak w ciągu dwóch ostatnich lat liczba kupujących na tym rynku zmniejszyła się o 50 mln – wynika z szacunków Bain&Company.
Jak podała „Rzeczpospolita”, w 2024 roku wartość rynku towarów z najwyższej półki cenowej co prawda nie zmniejszy się, ale problemem dla firm sprzedających dobra luksusowe będzie spadek liczby osób kupujących takie produkty – wskazują wyniki raportu przygotowanego przez Bain & Company we współpracy z włoskim stowarzyszeniem Altagamma.
Więcej wydają na luksusowe hotele niż na odzież
Według analityków na rynku tym zmieniła się struktura popytu: konsumenci coraz więcej wydają na luksusowe usługi, jak hotele czy restauracje, a rezygnują z odzieży czy akcesoriów.
Jak twierdzi cytowana przez „Rzeczpospolitą” Katarzyna Wal, młodsza partnerka Bain & Company, mimo niepewności gospodarczej wydatki na dobra luksusowe utrzymały się na stabilnym poziomie, głównie dzięki rosnącemu popytowi na drogie doświadczenia, choć w ciągu ostatnich dwóch lat rynek opuściło 50 mln konsumentów.
– To sygnał dla marek, że nadszedł czas, aby dostosować swoją ofertę. Z perspektywy konsumentów kluczowe będzie wzmocnienie personalizacji oferty, a technologia będzie konieczna, żeby zrobić to na dużą skalę – uważa Katarzyna Wal.
Nie chcą Diora ani Louis Vuitton?
Już w trzecim kwartale 2024 roku obroty w grupie LVMH, będącej globalnym liderem rynku, spadły o 3 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Natomiast właściciel marek Dior, Louis Vuitton, Bulgari czy Moet Chandon zanotował spadek sprzedaży odzieży i akcesoriów aż o 5 proc., co jest pierwszym ujemnym kwartalnym wynikiem od czasu pandemii.
Trendy spadkowe nie dotyczą produktów kosmetycznych, szczególnie perfum. Mocną pozycję ma również biżuteria z najwyższej półki.
W Polsce luksus ma się dobrze
Według danych KPMG w 2023 r. Polacy wydali na towary i usługi z najwyższej półki 42,4 mld zł, czyli o 12,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Najmocniejsze wzrosty odnotowały hotele i SPA – aż o 23,8 proc., na które wydano łącznie 5,8 mld zł. Natomiast największym segmentem rynku cały czas pozostają samochody premium i luksusowe – 25 mld zł rocznie, co stanowi wzrost o 7,1 proc. rok do roku.