Innowacje stanowią istotny element strategii rozwoju współczesnych przedsiębiorstw. Charakteryzują się innowacyjnymi produktami, usługami, technologiami lub modelami biznesowymi, są one instrumentalne w określaniu konkurencyjności firm i służą jako reakcja na zmieniające się wymagania rynku. Przyjrzyjmy się, jak Polska i jej przedsiębiorstwa wypadają pod względem innowacyjności w odniesieniu do Europy i świata.
Innowacja – tworzenie wartości
Poprzez wprowadzanie innowacji przedsiębiorcy nie tylko wpływają na trendy rynkowe, ale także trendy społeczne. Ustanawiają przewagi konkurencyjne, które zwiększają odporność biznesu na globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatu i napięcia geopolityczne. Innowacyjne podejścia pozwalają im optymalizować koszty, penetrować nowe rynki i kształtować przyszłość swoich branż. Dostępność zróżnicowanego wsparcia finansowego i doradczego ułatwia realizację tych inicjatyw. Ponadto zrozumienie procesu innowacji pomaga dostosować się do wymagań rynku i wykorzystać innowacyjne możliwości w celu zwiększenia konkurencyjności i skuteczności.
Obszary innowacji
Innowacje w przedsiębiorstwie można podzielić na dwa główne typy:
- Innowacje produktowe – obejmujące nowe lub udoskonalone produkty lub usługi, które znacząco różnią się od tych dostępnych wcześniej i zostały już wprowadzone na rynek.
- Innowacje procesów biznesowych – odnoszące się do nowych lub ulepszonych procesów w różnych funkcjach przedsiębiorstwa – obejmujących produkcję, dystrybucję, logistykę, organizację, marketing, sprzedaż, usługi posprzedażowe, administrację i zarządzanie.
Biorąc pod uwagę podane definicje, można stwierdzić, że nawet najmniejsza organizacja posiada potencjał do wdrażania zmian w różnych aspektach swojej działalności. Dane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wskazują, że 91,7% firm podejmujących innowacje doświadcza w rezultacie znaczących korzyści ekonomicznych*.
Jak Polska wypada na tle innych krajów?
Wykorzystując swój znaczny potencjał i wsparcie publiczne, Polska (jak twierdzi rząd) ma na celu znalezienie się w pierwszej dziesiątce innowatorów w UE w ciągu najbliższej dekady. W Global Innovation Ranking 2024 Polska zajmuje 40. miejsce na świecie (na 133 kraje) i 25. miejsce w Europie (na 39 krajów), co klasyfikuje ją jako „wschodzącego innowatora”. Podczas gdy nasz wskaźnik innowacyjności jest niższy od 70% średniej UE, rosnące inwestycje w badania i rozwój (B+R), które osiągnęły 53,1 mld zł w 2023 r. (1,56% PKB) i stanowiły wzrost o 18,8% w porównaniu z 2022 r., pokazują dynamiczną ewolucję