Amerykanie opracowują przełomowe drony stealth X-65, jednak Chińczycy mogą już znajdować się o krok przed nimi
Paweł Rożyński
Nowe chińskie drony stealth zastępują tradycyjne powierzchnie sterujące, takie jak klapy i stateczniki ogonowe, systemami fluidycznymi. Te innowacyjne rozwiązania kontrolują odrzutowce za pomocą precyzyjnych impulsów powietrza, co zapewnia wyższą niewidzialność (redukcja odbicia radarowego oraz sygnatury termicznej) i mniejsze zużycie paliwa. Profesor Luo Zhenbing z chińskiego Narodowego Uniwersytetu Technologii Obronnych (NUDT) opisał w czasopiśmie Acta Aeronautica et Astronautica Sinica osiągnięcia Chin w dziedzinie konstrukcji dronów wojskowych.
Jakie możliwości ma chiński dron stealth?
Chiny już przeprowadziły testy tych samolotów w rzeczywistych warunkach. USA, mimo że pracują nad podobnymi maszynami o zbliżonych parametrach, wciąż są na etapie koncepcyjnym. Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA) w 2023 roku zatwierdziła swój program X-65, mający na celu rozwój i weryfikację technologii znanej jako CRANE (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors).
Profesor Luo Zhenbing twierdzi, że amerykański program X-65 jest znacznie opóźniony w porównaniu do chińskiego, ponieważ Pekin testował tego typu maszyny już w 2021 roku. Chińskie drony mają pozostawać w powietrzu trzy razy dłużej niż ich amerykańskie odpowiedniki, zużywając przy tym o połowę mniej paliwa.
Jeżeli te informacje zostaną potwierdzone, może to oznaczać znaczący postęp Chin w zakresie technologii stealth. Dotychczasowe projekty, takie jak dron CH-7, stworzony przez China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC), oraz myśliwiec piątej generacji J-35A, które wyglądają bardzo podobnie do amerykańskich konstrukcji, takich jak B-21 Raider i F-35, mogą ustępować nowym rozwiązaniom.