Jak wynika z raportu Santander Consumer Bank „Własne portfele Polaków: sprytni jak Polacy”, prawie połowa Polaków (49%) przeniosła swoje oszczędności do innego banku po odkryciu korzystniejszych warunków. 21% z nich robi to regularnie, podczas gdy 28% robi to sporadycznie.
Dane pokazują, że 44% uczestników często korzysta z produktów bankowych związanych z oszczędzaniem. Takie zachowanie jest najpowszechniejsze wśród osób powyżej 60. roku życia (51%) i po 40. roku życia (50%), natomiast najmniej zaangażowana jest grupa wiekowa 18-29 lat (37%). Położenie geograficzne również wpływa na częstotliwość poszukiwania optymalnych ofert – mieszkańcy zarówno największych aglomeracji miejskich (49%), jak i małych miejscowości (47%) wykazują się inicjatywą.
Według raportu, 42% uczestników zachowuje lojalność wobec jednego banku lub produktu. Tendencja ta jest częstsza wśród kobiet, z których 49% powstrzymuje się od transferu oszczędności, w porównaniu z 34% mężczyzn. Podobnie, połowa respondentów w wieku 18-29 lat wykazuje taką lojalność. Z kolei wśród najstarszych respondentów, 28% osób powyżej 60. roku życia deklaruje częste zmiany banków lub produktów oszczędnościowych.
Reklama Zobacz też: Głodny zysku? Serwujemy gorące firmy na wirtualnym talerzu. Deser? Prawdziwe nagrody!
„Budowanie oszczędności na przyszłe potrzeby lub znaczne krótkoterminowe wydatki wymaga strategicznego podejścia. (…) Rosnąca liczba osób monitorujących dostępne na rynku opcje oszczędzania może sugerować rosnącą wiedzę finansową Polaków. Jest to również widoczne w wyborze funduszy, gdzie potencjał zysku jest najwyższy ” – stwierdziła Magdalena Drążkowska, Starszy Menedżer Produktu w Santander Consumer Bank, cytowana w raporcie.
Badanie wykazało również, że większość Polaków nie korzysta z profesjonalnej pomocy w oszczędzaniu – 79% respondentów nigdy nie skorzystało z usług doradcy finansowego, a jedynie 16% zrobiło to przynajmniej raz. Mężczyźni (18%) byli bardziej skłonni do korzystania z takiego wsparcia niż kobiety (15%), podobnie jak osoby po czterdziestce (24%) oraz mieszkańcy miast liczących od 50 do 250 tysięcy mieszkańców (21%).
Badanie zostało zlecone