Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE z czwartku, osoba, której zdolność kredytowa została oceniona przez zautomatyzowany system, ma prawo otrzymać wyjaśnienia dotyczące danych, na podstawie których podjęto decyzję w jej sprawie, a w przypadku wątpliwości ma prawo je zakwestionować.
Ten incydent miał miejsce w Austrii, gdzie operator telefonii komórkowej odmówił zawarcia umowy z klientem, podając jako powód niewystarczającą zdolność kredytową. Jej ocena kredytowa została przeprowadzona w imieniu operatora przez Dun & Bradstreet Austria, firmę specjalizującą się w ocenie zdolności kredytowej konsumentów przy użyciu zautomatyzowanego systemu opartego na technologii AI. Problem dotyczył opłaty abonamentowej w wysokości 10 euro miesięcznie.
Po otrzymaniu negatywnej odpowiedzi klient zwrócił się do Dun & Bradstreet o wyjaśnienie przesłanek leżących u podstaw tej decyzji, jednak firma odmówiła ujawnienia pełnych informacji, powołując się na tajemnice handlowe.
Sprawa trafiła do sądu krajowego, który orzekł, że firma naruszyła przepisy o ochronie danych (RODO), ponieważ nie dostarczyła powodowi „istotnych informacji o zasadach zautomatyzowanego podejmowania decyzji” bez odpowiedniego uzasadnienia swojej niemożności zrobienia tego. Sąd austriacki skierował sprawę do TSUE w celu wyjaśnienia kwestii RODO i przepisów dotyczących tajemnic handlowych.
W wydanym w czwartek orzeczeniu TSUE stwierdził, że firma musi jasno określić procedury i zasady stosowane w zautomatyzowanym procesie podejmowania decyzji, umożliwiając osobie zrozumienie, które z jej danych osobowych zostały uwzględnione i w jaki sposób. Oceniany klient powinien również zostać poinformowany o tym, czy i w jakim stopniu modyfikacje jego danych mogą prowadzić do innego wyniku.
Jeśli firma, w tym przypadku Dun & Bradstreet, uważa, że informacje, które musi udostępnić, obejmują poufne dane osób trzecich lub ujawniają tajemnice handlowe, powinna skierować sprawę do właściwego organu nadzorczego lub sądu. Określą one, jakie informacje mogą być udostępniane żądającemu klientowi.
Z Brukseli Jowita Kiwnik Pargana (PAP)
jovi/ ap/