Polska krok bliżej do Szwajcarii. Powstają kolejne tunele drogowe

Aktualnie w Polsce znajduje się siedem tuneli drogowych, a ich liczba wkrótce wzrośnie do osiemnastu. W trakcie budowy jest osiem podziemnych przepraw, a trzy kolejne są w fazie przygotowań, w tym rekordowo długi tunel pod Odrą. Po zakończeniu planowanych projektów, łączna długość tuneli zwiększy się do 25 km.

Zdjęcie

Polska Krok Bliej Do Szwajcarii Powstaj Kolejne Tunele Drogowe 2fa6776, NEWSFIN

Jest siedem, a będzie osiemnaście. W Polsce przybędzie tuneli drogowych /Wojciech Olkusnik/East News /East News Reklama

Od grudnia 2021 roku w Polsce oddano do użytku tunele o łącznej długości blisko 8,2 km. “W realizacji znajdują się obiekty o łącznej długości 9 km, a w przygotowaniu mamy dodatkowe 7,1 km” – informuje portal Forsal Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Po zakończeniu budowy wszystkich podziemnych przepraw, ich łączna długość wyniesie niemal 25 km.

Najdłuższy tunel pod Ursynowem

Najdłuższy istniejący tunel drogowy w Polsce znajduje się na Ursynowie, w Południowej Obwodnicy Warszawy. Oferuje on trzy pasy ruchu z możliwością dodania czwartego. Jego długość wynosi 2335 m. Na trasie z Bolkowa do Kamiennej Góry w województwie mazowieckim zbudowano dwa obiekty: dłuższy ma 2300 m, a krótszy 320 m. Tunel na drodze S7 łączącej Lubień z Rabką Zdrój ma długość 2058 m.

Reklama

Utrzymywany przez samorząd miasta tunel w Świnoujściu ma 1485 m długości. Na Śląsku, obiekt na drodze ekspresowej S1, między wsiami Szare i Laliki, liczy 678 m. Jest to najstarszy tunel, oddany do użytku w 2010 roku. Najnowszymi są dwa obiekty na obwodnicy Krakowa, mające odpowiednio 653 i 496 m.

Budowa rekordowego tunelu

W trakcie budowy jest kolejnych sześć tuneli. Wkrótce najdłuższy tunel drogowy osiągnie ponad 5 km (5003 m). Powstanie on na S6, w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina, przechodząc 40 metrów poniżej poziomu Odry. Po zakończeniu budowy stanie się kluczowym połączeniem drogowym w województwie zachodniopomorskim. Drugi, najdłuższy tunel, o długości 2910 m, przejdzie pod wzgórzem Kamieniec na Pogórzu Dynowskim, na odcinku S19 z Jawornika do Lutczy w województwie podkarpackim.

Po zakończeniu inwestycji w Szczecinie, warszawski tunel na Południowej Obwodnicy spadnie na trzecie miejsce, ale nadal będzie liderem pod względem intensywności ruchu. Tunelem na Ursynowie, od jego otwarcia w grudniu 2021 r., przejechało już ponad 90 mln pojazdów, co daje średnio ponad 80 tys. na dobę. W planach znajdują się również dwa tunele na trasie S7, pomiędzy Kiełpinem a Warszawą, o długości 1122 i 1000 m. Obiekty te mają na celu usprawnienie ruchu na północnym wylocie ze stolicy.

GDDKiA zaznacza, że aktualnie budowane tunele są wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring z wideodetekcją. Posiadają czujniki dymu oraz wentylację mechaniczną. Dodatkowo mają betonową nawierzchnię, co gwarantuje większą trwałość i odporność na duże obciążenia niż asfalt. Są zaopatrzone w telefony alarmowe, gaśnice oraz wyjścia ewakuacyjne.

Wideo Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. Grunty pod nowe mieszkania od spółek Skarbu Państwa? Wiceminister rozwoju mówi o szczegół

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *