Aktualnie w Polsce znajduje się siedem tuneli drogowych, a ich liczba wkrótce wzrośnie do osiemnastu. W trakcie budowy jest osiem podziemnych przepraw, a trzy kolejne są w fazie przygotowań, w tym rekordowo długi tunel pod Odrą. Po zakończeniu planowanych projektów, łączna długość tuneli zwiększy się do 25 km.
/Wojciech Olkusnik/East News /East News
Od grudnia 2021 roku w Polsce oddano do użytku tunele o łącznej długości blisko 8,2 km. “W realizacji znajdują się obiekty o łącznej długości 9 km, a w przygotowaniu mamy dodatkowe 7,1 km” – informuje portal Forsal Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Po zakończeniu budowy wszystkich podziemnych przepraw, ich łączna długość wyniesie niemal 25 km.
Najdłuższy tunel pod Ursynowem
Najdłuższy istniejący tunel drogowy w Polsce znajduje się na Ursynowie, w Południowej Obwodnicy Warszawy. Oferuje on trzy pasy ruchu z możliwością dodania czwartego. Jego długość wynosi 2335 m. Na trasie z Bolkowa do Kamiennej Góry w województwie mazowieckim zbudowano dwa obiekty: dłuższy ma 2300 m, a krótszy 320 m. Tunel na drodze S7 łączącej Lubień z Rabką Zdrój ma długość 2058 m.
Reklama
Utrzymywany przez samorząd miasta tunel w Świnoujściu ma 1485 m długości. Na Śląsku, obiekt na drodze ekspresowej S1, między wsiami Szare i Laliki, liczy 678 m. Jest to najstarszy tunel, oddany do użytku w 2010 roku. Najnowszymi są dwa obiekty na obwodnicy Krakowa, mające odpowiednio 653 i 496 m.
Budowa rekordowego tunelu
W trakcie budowy jest kolejnych sześć tuneli. Wkrótce najdłuższy tunel drogowy osiągnie ponad 5 km (5003 m). Powstanie on na S6, w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina, przechodząc 40 metrów poniżej poziomu Odry. Po zakończeniu budowy stanie się kluczowym połączeniem drogowym w województwie zachodniopomorskim. Drugi, najdłuższy tunel, o długości 2910 m, przejdzie pod wzgórzem Kamieniec na Pogórzu Dynowskim, na odcinku S19 z Jawornika do Lutczy w województwie podkarpackim.
Po zakończeniu inwestycji w Szczecinie, warszawski tunel na Południowej Obwodnicy spadnie na trzecie miejsce, ale nadal będzie liderem pod względem intensywności ruchu. Tunelem na Ursynowie, od jego otwarcia w grudniu 2021 r., przejechało już ponad 90 mln pojazdów, co daje średnio ponad 80 tys. na dobę. W planach znajdują się również dwa tunele na trasie S7, pomiędzy Kiełpinem a Warszawą, o długości 1122 i 1000 m. Obiekty te mają na celu usprawnienie ruchu na północnym wylocie ze stolicy.
GDDKiA zaznacza, że aktualnie budowane tunele są wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring z wideodetekcją. Posiadają czujniki dymu oraz wentylację mechaniczną. Dodatkowo mają betonową nawierzchnię, co gwarantuje większą trwałość i odporność na duże obciążenia niż asfalt. Są zaopatrzone w telefony alarmowe, gaśnice oraz wyjścia ewakuacyjne.
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce.