Poczta Polska złożyła wartą 3,4 mld zł ofertę za dostarczanie korespondencji sądowej na lata 2025-2027. Prywatni operatorzy pocztowi burzą się, że to zbyt wygórowana stawka, która przekracza budżet zamawiającego o 1 mld zł. Wymiar sprawiedliwości odpowiada, że przetarg przebiega transparentnie.
Poczta Polska chce dostarczać sądową korespondencję (Adobe Stock, Bartlomiej Magierowski)
O burzy wokół przetargu na usługi pocztowe dla sądów i prokuratur przez kolejne trzy lata pisaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Centrum Zakupów dla Sądownictwa Instytucja Gospodarki Budżetowej w Krakowie (CZdS IGB) chce przeznaczyć na realizację zadania 2,24 mld zł. Propozycja Poczty Polskiej jest jednak prawie o 1,2 mld zł wyższa. W dodatku to o 1,5 mld zł więcej niż wynosiła wartość poprzedniej oferty na lata 2022-2024.
Tak duże zmiany w cenie krytykuje Ogólnopolski Związek Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych (OZPNOP), który uważa, że powinno dojść do unieważnienia postępowania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: PiS czeka na decyzję Domańskiego. Poseł PiS: współczuję mu
W ten sposób miałby zostać wysłany „czytelny sygnał dla Poczty Polskiej S.A., że nie może po raz kolejny oferować cen (…) w kompletnym oderwaniu od ich kosztów, każdorazowo licząc na powiększenie budżetu zamawiającego ze względu na krytyczne znaczenie usług pocztowych dla codziennego funkcjonowania sądów i prokuratur oraz brak ryzyka złożenia przez innych operatorów pocztowych ofert konkurencyjnych”.
Operatorzy nawiązali też do wzrostu kosztów w ostatnich latach. W latach 2016-18 Poczta Polska dostarczała listy sądom za 293,1 mln zł – to o 180 mln zł mniej niż oferowała PGP. Natomiast w latach 2019-21 stawka wzrosła do 890 mln zł, a w okresie 2022-24 kwota skoczyła do 1,86 mld zł.
„Poczta Polska złożyła wyjaśnienia”
Zapytaliśmy CZdS IGB o stanowisko ws. wysokości oferty złożonej przez narodowego operatora. Poczta Polska miała już złożyć wyjaśnienia „w zakresie czynników cenotwórczych, mających wpływ na wysokość zaoferowanej ceny ofertowej”. Jednak ze względu na prowadzone postępowanie CZdS IGB nie będzie komentować „konkretnych kroków proceduralnych przed ich podjęciem” – czytamy w piśmie wysłanym do naszej redakcji i podpisanym przez dyrektor Ewę Ropkę.
Wymagania i warunki przetargowe wynikają ze specyficznych, obiektywnie uzasadnionych uwarunkowań i potrzeb związanych z korespondencją sądową i prokuratorską – ocenia Ropka.
Dyrektor Centrum Zakupów dla Sądownictwa dodaje, że „w piśmie OZPNOP zawarte są ogólnikowe twierdzenia pomijające albo nieprecyzyjnie lub nieprawidłowo odnoszące się do kluczowych elementów składających się na charakter newralgicznego zamówienia publicznego obejmującego doręczenia przesyłek pocztowych w postępowaniach karnych i cywilnych prowadzonych przez sądy i prokuratury, podczas gdy złożoność realizacji usługi wymaga pogłębionej i wieloaspektowej analizy w tym zakresie”.
„Wskazywanie na brak konkurencyjności stoi w sprzeczności z zastosowanym najbardziej konkurencyjnym trybem, jakim jest przetarg nieograniczony” – tłumaczy dyrektor Ropka.
Ponadto dodaje, że wymagania w zakresie liczby i zagęszczenia placówek pocztowych są identyczne, jak te wymagane przepisami prawa. Prywatni operatorzy zarzucali, że w tym aspekcie w przetargu faworyzowano Pocztę Polską. Dyrektor Ropka uważa, też, że przykładem nieprawidłowych informacji zawartych w piśmie OZPNOP jest „wskazywanie na istotne różnice w stosunku do poprzednich postępowań”.
„Podczas gdy wymagania w zakresie jakości i terminowości świadczonych usług pocztowych wraz z wysokościami kar umownych nie różnią się od wymagań zawartych w realizowanych od 2016 roku umowach, a wynikają z konieczności dostarczania korespondencji sądowej i prokuratorskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i z uwzględnieniem adekwatnych terminów (zasadność tych wymagań została potwierdzona przez Krajową Izbę Odwoławczą)” – czytamy.
Ropka podkreśla, że „wymagania przetargowe są uzasadnione interesem publicznym w sprawnym funkcjonowaniu obiegu korespondencji istotnej dla funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości”. Ponadto „opublikowano je w transparentnej, otwartej procedurze zamówienia publicznego, dostępnej dla wszystkich interesariuszy, rozpoczętej wiele miesięcy temu”.
W trakcie prowadzenia postępowania każdy operator pocztowy lub inny zainteresowany podmiot mógł wyrazić swoje stanowisko, lub przedstawić wnioski w zakresie konstrukcji przetargu.
„Zamawiający jest otwarty na wszelkie merytoryczne uwagi organizacji branżowych i dialog z nimi na rzecz przejrzystości i konkurencyjności postępowań. Ogólnopolski Związek Pracodawców Niepublicznych Operatorów Pocztowych nie wyraził zainteresowania przetargiem w ww. formułach umożliwiających stronom prowadzenie pogłębionej, merytorycznej i uargumentowanej dyskusji dot. realizacji kontraktu na rzecz jednostek wymiaru sprawiedliwości” – podsumowuje Ropka.