Prezydent i premier „nie dogadali się” w sprawie ustawy o KRS – poinformował szef gabinetu prezydenta Marcin Mastalerek. Ocenił, że rządowi nie zależy na porozumieniu, a do głosowania nad senackimi poprawkami do noweli o KRS może w ogóle nie dojść, zwłaszcza w kampanii przed wyborami do PE.
Premier Donald Tusk i prezydent Andrzej Duda mają różne zdania na temat zmian w KRS (GETTY, NurPhoto)
O to, czy prezydent Andrzej Duda „dogadał się” z premierem Donaldem Tuskiem w sprawie zmian w ustawie o Krajowej Radzie Sądownictwa, szef gabinetu prezydenta Marcin Mastalerek pytany był w poniedziałek w radiu RMF FM.
– Nie było w tej sprawie negocjacji. Było spotkanie pani minister Paprockiej z Adamem Bodnarem, natomiast prezydent mówił poprzedniemu rządowi Mateusza Morawieckiego, i temu rządowi to samo: „konstytucja, konstytucja, konstytucja” – odparł Mastalerek. Gdy prowadzący rozmowę po raz kolejny zadał mu pytanie o to, czy prezydent i premier „dogadali się”, odparł: „oczywiście, że się nie dogadali”.
Money.pl jako pierwszy pisał o spotkaniu ministra sprawiedliwości Adama Bodnara z prezydencką minister Małgorzatą Paprocką. Jak wynika z ustaleń Money.pl, nieoficjalne negocjacje w tej sprawie trwały także w długi weekend majowy. Najbardziej optymistyczny wariant miałby wyeliminować ryzyko zawetowania ustawy przez prezydenta. Nasze ustalenia potwierdził Adam Bodnar.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Nagrody Money.pl 2024
– Platformie Obywatelskiej i Donaldowi Tuskowi na tym nie zależy, bo po co mają robić to w kampanii wyborczej? Oni grali tym tematem przez ostatnie lata. Gdyby dziś dogadali się z prezydentem Andrzej Dudą, to co by powiedzieli Silnym Razem? – pytał.
Mastalerek przekonywał przy tym, że „nigdy nie było żadnej sprawy praworządności”. „To była jedna wielka ściema” – ocenił. Kwestia przywrócenia praworządności w Polsce była kluczowa dla instytucji unijnych w kontekście odblokowania dla Polski funduszy z Krajowego Planu Odbudowy.
Nowelizacja ustawy o KRS
Przyjmując nowelizację przepisów o KRS dwa tygodnie temu, Senat opowiedział się m.in. za poprawką, by kandydatami do KRS mogli być także sędziowie wyłonieni w postępowaniach przed Radą zmienioną przepisami z grudnia 2017 r. W zeszły czwartek na antenie RMF FM szefowa sejmowej komisji sprawiedliwości Kamila Gasiuk-Pihowicz (KO) podkreślała, że zmiana ta budzi „bardzo duże wątpliwości”. Zapowiedziała również, że posiedzenie komisji ws. senackich poprawek odbędzie się, gdy spłyną opinie i ekspertyzy, co będzie kwestią „kilku tygodni”.
Zdaniem Mastalerka do głosowania nad poprawkami na forum Sejmu prawdopodobnie „w ogóle nie dojdzie”. – Drugiej stronie, stronie Platformy Obywatelskiej i ich sojusznikom nie będzie zależało na przegłosowaniu tego, szczególnie w kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, w czasie, kiedy muszą mobilizować swoich twardych zwolenników – podkreślał.
Dopytywany o to, czy temat KRS nie pojawił się podczas rozmowy między premierem a prezydentem, do której doszło przed niedawną rekonstrukcją rządu, Mastalerek odparł, że z jego wiedzy wynika, że wówczas obaj politycy rozmawiali „głownie o bezpieczeństwie”.
Zmiany w KRS. Co zakłada nowelizacja?
Uchwalona 12 kwietnia rządowa nowelizacja ustawy o KRS zakłada, że 15 sędziów-członków KRS ma być wybieranych w wyborach bezpośrednich i w głosowaniu tajnym przez wszystkich sędziów w Polsce, a nie – jak jest obecnie po zmianie przepisów z grudnia 2017 r. – przez Sejm. Po wyborze nowych członków KRS obecni sędziowie-członkowie Rady mieliby stracić mandaty. Nowela w wersji przyjętej przez Sejm przewiduje, że prawo do kandydowania na członka KRS nie będzie przysługiwać sędziom wyłonionym po zmianie przepisów dotyczących KRS w 2017 r.
W ten sposób – w zamierzeniu resortu sprawiedliwości – KRS ma stać się niezależna od władzy ustawodawczej, a ustawa w tej sprawie ma być jedną z fundamentalnych zmian przywracających w Polsce praworządność.
Senat jednomyślnie zaaprobował jednak poprawkę, zgodnie z którą bierne prawo wyborcze będzie przysługiwać wszystkim sędziom, niezależnie od tego, czy byli nominowani przez KRS przed zmianą przepisów w 2017 r., czy po tej zmianie.
Poprawkę skrytykowały m.in. organizacje sędziowskie i prokuratorskie – m.in. Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia”, Stowarzyszenie Sędziów „Themis” i Stowarzyszenie Prokuratorów „Lex Super Omnia”.
Kwestia wyeliminowania biernego prawa wyborczego wobec tych sędziów, którzy zostali powołani po zmianach dotyczących KRS z grudnia 2017 r., była w ostatnich tygodniach elementem sporu między resortem sprawiedliwości a prezydentem Andrzej Dudą. W ocenie prezydenta, który w ostatnim czasie krytycznie oceniał zaproponowane przez MS zmiany przepisów, wszyscy sędziowie mają równy status. Poprawka senatorów ma być zatem zgodna z oczekiwaniem Dudy, by ustawa nie różnicowała sędziów na „starych” i „nowych”.