Podczas wydarzenia Impact25 w Poznaniu specjaliści Mastercard podzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat pokolenia Z – grupy demograficznej, która już na nowo definiuje zasady rynku. Ci konsumenci to ci, którzy nie idą na kompromis, żądają natychmiastowej gratyfikacji i potrzebują świeżego podejścia, aby zdobyć lojalność.
/ ARNE DEDERTDPAdpa Picture-Alliance via AFP / AFP
Generacja Z o zakupach: zdecydowana, spontaniczna i żądna wrażeń . Jak marki mogą zapewnić sobie lojalność najmłodszych kupujących? W dyskusji zorganizowanej przez Interię Biznes na konferencji Impact25 w Poznaniu, Agnieszka Śpionek, dyrektor w Mastercard Advisors, i Marcin Klimkowicz, wiceprezes ds. pozyskiwania i angażowania klientów w Mastercard, zbadali odrębne cechy najmłodszych konsumentów . Generacja Z – wychowana w środowisku cyfrowym i przyzwyczajona do natychmiastowego dostępu do informacji i produktów – stawia przed rynkiem zupełnie nowe wyzwania.
Reklama
Konsument bez kompromisów
– To pokolenie charakteryzuje się brakiem kompromisu – podkreśla Agnieszka Śpionek. Wyjaśnia, że młodzi ludzie weszli do świata konsumentów z większymi możliwościami i często ze wsparciem rodziców, ponieważ wielu rodziców nie chce, aby ich dzieci czuły się pokrzywdzone w porównaniu do swoich rówieśników. Znaczne 75 procent rodziców stwierdza, że kupuje wszystko, o co proszą ich dzieci. Ten styl wychowania promuje postawę „zasługuję na to”, często prowadzącą do impulsywnych zakupów i nieustannego dążenia do nowych rzeczy, często poświęcając jakość w tym procesie.
– Obserwuje się również tendencję do kupowania za wszelką cenę – nawet niedrogich produktów – aby gromadzić więcej i częściej wymieniać przedmioty – dodaje Agnieszka Śpionek w rozmowie z Interią Biznes na Impact25. Jak zauważyła ekspertka, takie zachowanie napędza rosnącą popularność niedrogich platform zakupowych z Chin , które odpowiadają na potrzebę natychmiastowej satysfakcji.
„Dopaminowy bieżnia” i emocje wokół rabatów
Natomiast Marcin Klimkowicz podkreśla, że pokolenie Z znajduje radość nie w samym posiadaniu , ale w doświadczeniu zakupowym, ponieważ emocje z nim związane i potrzeba szybkiej gratyfikacji napędzają ich zaangażowanie. – Stworzyliśmy nawet termin: „bieżnia dopaminowa”. Dążenie do kolejnego zakupu i związane z nim emocje przynoszą im największą satysfakcję – wyjaśnia Klimkowicz.
Ta perspektywa podważa skuteczność tradycyjnych programów lojalnościowych . Młodzi konsumenci nie są już zainteresowani jedynie gromadzeniem punktów, które można wymienić na zniżki – poszukują czegoś więcej. Pragną doświadczeń.
/ INTERIA.TV / INTERIA.PL
Nowa lojalność klientów: emocje, personalizacja i doświadczenie
Eksperci Mastercard podkreślają zmiany zachodzące w programach lojalnościowych . Samo zbieranie punktów nie jest już wystarczające. Aby przyciągnąć zainteresowanie pokolenia Z, marki muszą dostarczać emocje, pasję, wartości i autentyczność. „ Programy lojalnościowe są coraz bardziej ukierunkowane na dostarczanie doświadczeń, wspieranie zaangażowania i dostosowywanie się do stylu życia młodych osób” – podkreśla Klimkowicz.
Współczesne programy lojalnościowe charakteryzują się