Nad Bałtykiem powstanie nowy port. Orlen wybrał wykonawcę

Budimex wybuduje lądową część terminala portowego w Świnoujściu dla instalacji morskich farm wiatrowych. Za inwestycje odpowiada spółka Orlen Neptun. W ciągu kilku najbliższych lat Orlen będzie posiadać ok. 9 GW mocy w energetyce odnawialnej, w tym 5,8 GW w offshore.

Zdjęcie

Nad Bałtykiem Powstanie Nowy Port Orlen Wybrał Wykonawcę 5c7ab4a, NEWSFIN

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek /Przemek Świderski /Reporter

Reklama

Budowa pierwszych morskich farm wiatrowych w każdym kraju, wymaga bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów

Daniel Obajtek, prezes Orlenu

Grupa Orlen poinformowała we wtorek o wyłonieniu wykonawcy lądowej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Wykonawcą inwestycji będzie Budimex – podał Orlen w komunikacie.

Terminal w Świnoujściu umożliwi sprawną instalację farm wiatrowych

Prace budowlane rozpoczną się w październiku, a zakończą na przełomie 2024 i 2025 r. – poinformował Orlen w komunikacie. Docelowo terminal umożliwi instalację ponad 80 morskich turbin wiatrowych rocznie i będzie w stanie obsłużyć projekt Baltic Power i inne planowane inwestycje wiatrowe – zaznaczył koncern.

Lądowa część terminala instalacyjnego, za którą odpowiada spółka Orlen Neptun, powstanie w porcie w Świnoujściu, na terenie o powierzchni blisko 20 ha. Jego rolą będzie przeładunek i składowanie kluczowych elementów morskich turbin wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole. Terminal będzie w stanie przyjmować też nadbudówki morskich stacji transformatorowych, o masie nawet 24 tys. ton – podkreślił Orlen.

W ramach projektu powstanie również infrastruktura komunikacyjna oraz nowe zabudowania warsztatowe i administracyjno-biurowe. Terminal docelowo będzie obsługiwać około stu pracowników. Wykonawcą inwestycji jest Budimex.

Daniel Obajtek: Terminal będzie pierwszą w Polsce tego typu budowlą obsługującą projekty offshore wind

„Budowa pierwszych morskich farm wiatrowych w każdym kraju, wymaga kompleksowych, bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów tego procesu. Uruchomiony w porcie w Świnoujściu terminal będzie pierwszą w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie tego typu budowlą obsługującą projekty offshore wind. Wybór wykonawcy terminala to kolejny ważny punkt harmonogramu projektu, który w sierpniu pozyskał warunkową decyzję inwestycyjną” – powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie spółki.

Orlen przypomniał, że za budowę części hydrotechnicznej inwestycji odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wkrótce rozstrzygnie postępowanie przetargowe na dwa nowe nabrzeża. Równolegle pogłębiony zostanie także tor wodny na odcinku od obrotnicy mieleńskiej do nowego terminalu.

Nowe nabrzeża portowe obsłużą największe statki

Nowe nabrzeża będą charakteryzowały się parametrami technicznymi pozwalającymi na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 m i masie około 1 tys. ton każda. Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach około 250 m, umożliwi operowanie w Świnoujściu największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, przeznaczonym do instalacji turbin o mocy 15 MW i większych, oraz ponad dwustumetrowym statkom typu heavy lift vessel służącym do transportu elementów składowych wiatraków – podał Orlen.

Zgodnie z założeniami terminal posłuży w pierwszej kolejności do instalacji komponentów morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, najbardziej zaawansowanego projektu w polskiej części Bałtyku. Później będzie wykorzystywany do realizacji kolejnych inwestycji – zaznaczył koncern.

Orlen przypomniał, że strategia do 2030 r. zakłada, że koncern w ciągu kilku najbliższych lat będzie posiadać ok. 9 GW mocy w energetyce odnawialnej, w tym 5,8 GW w offshore. „Inwestycje morskie zamierzamy realizować zarówno na Ławicy Odrzańskiej, na wysokości Kołobrzegu jak i na Ławicy Słupskiej” – zaznaczył prezes Orlen Neptun Robert Nowicki, cytowany w komunikacie Grupy Orlen.

***

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *