Typowy koszt koszyka codziennych dóbr w lutym wzrósł o 0,86% w porównaniu ze styczniem, jak podaje ASM SFA. Na liście najtańszych sieci handlowych Auchan, Biedronka i Makro Cash & Carry zajęły trzy pierwsze miejsca, podczas gdy Netto miało najwyższe ceny. Analitycy, którzy oceniali ceny powszechnie kupowanych artykułów, podkreślili „ciągłe znaczne różnice cenowe między sieciami handlowymi”. Koszty niektórych dóbr, takich jak masło i środki czyszczące, spadły odpowiednio o 5,84% i 5,64%. Z kolei konsumenci odnotowali wzrost miesięcznych wydatków na produkty takie jak olej roślinny, który wzrósł o 10,3%.
/ Bartłomiej Magierowski/East News / East News
Analiza z lutego wskazuje, że najtańszą siecią w rankingu była sieć Auchan . Średni koszt koszyka zakupowego wyniósł tam 276,98 zł , co oznacza spadek o 10,72 zł, czyli 3,73 proc., w porównaniu do stycznia tego roku, kiedy to Auchan również został uznany za najtańszy . Biedronka zajęła drugą pozycję w lutowym rankingu niedrogich sieci, a jej koszyk zakupowy kosztował o 19,12 zł więcej niż Auchan . Na trzecim miejscu znalazło się Makro Cash & Carry, które miało różnicę 20,71 zł w porównaniu do Biedronki.
Najtańsze sieci w Polsce: Auchan, Biedronka i Makro Cash & Carry
Raport Koszyk zakupów oceniał ceny reprezentatywnej grupy produktów, obejmującej najczęściej kupowane produkty codziennego użytku, takie jak: produkty mleczne, mięso, wędliny, ryby, środki czystości, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe . Najwyższą średnią wartość koszyka zakupów w lutym 2025 r. odnotowano w sieci Netto , gdzie analizowany asortyment produktów wyceniono na 342,49 zł .
Reklama
Autorzy raportu przypomnieli czytelnikom, że wstępne dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym 2025 r. wzrosły o 4,9 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca ubiegłego roku i wzrosły o 0,3 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Dane zebrane przez ASM SFA ujawniły, że w lutym tego roku średni koszt koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrósł o 2,69 zł, czyli o 0,86 proc., w porównaniu do stycznia , osiągając łącznie 314,88 zł .
Wzrosty cen odnotowano w siedmiu sieciach , a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe w porównaniu ze styczniem br. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Netto , gdzie wzrosła ona o 9,47 proc., natomiast największy spadek, bo o 4,84 proc., zanotowały sklepy E.Leclerc . W analizowanych dziesięciu sieciach średnie ceny koszyka przekroczyły 300 zł.
Ocena koszyka składającego się z najtańszych artykułów zgłoszonych przez sklepy wszystkich sieci wskazała, że będzie on kosztował 228,40 zł, czyli o 4,24 zł więcej niż w styczniu br. Tymczasem biorąc pod uwagę najdroższe produkty wchodzące w skład koszyka, cena wyniesie 393,60 zł — wzrost o 6,53 zł od stycznia br. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2025 r. wyniosła 165,20 zł, czyli o 2,29 zł więcej niż w styczniu br.
Przeczytaj także: Ile kosztuje kostka masła, 10 jajek, bochenek chleba? Oto, ile Polacy płacą w sklepach spożywczych
Eksperci: Znaczne różnice cenowe między sieciami handlowymi
„Ostatnie wyniki badania Shopping Basket Study and Report potwierdzają utrzymujące się znaczne różnice cenowe między sieciami handlowymi . Jednocześnie rośnie znaczenie formatów oferujących najniższe ceny, takich jak sklepy cash & carry czy dyskonty. Oceny cen wskazują, że dynamika tych zmian jest zróżnicowana — podczas gdy koszty niektórych produktów , takich jak masło czy środki czystości, spadły o prawie 6 procent , inne, takie jak olej roślinny, wzrosły o ponad 10 procent miesięcznie” — stwierdził Kamil Kruk z ASM SFA.
Ekspert zauważył, że takie różnice mogą motywować konsumentów do większej elastyczności w wyborze miejsca i sposobu robienia zakupów . Kruk podkreślił również, że zakupy online nadal są droższą opcją, co częściowo przypisuje się wyższym kosztom operacyjnym i logistycznym. „Pomimo rosnącej popularności handlu elektronicznego, kupujący nadal wolą bardziej opłacalne zakupy w sklepach stacjonarnych. Znaczne różnice cen i ich wahania są wskaźnikami dla konsumentów, aby świadomie planować swoje budżety i szukać najkorzystniejszych ofert ” — dodał.