Odszkodowanie za opóźniony lot: pasażerowie stracą na nowych przepisach

Unia Europejska opracowuje obecnie nowe przepisy dotyczące rekompensat za opóźnienia lotów. Kancelarie prawne opowiadające się za rekompensatami dla linii lotniczych i grupy zajmujące się prawami konsumentów zgłaszają obawy — pasażerowie mogą utracić swoje prawa. Sugerowane modyfikacje spotkały się z krytyką ze strony podmiotów takich jak Europejskie Centrum Konsumenckie w Hiszpanii.

Zdjęcie

Odszkodowanie Za Opniony Lot Pasaerowie Strac Na Nowych Przepisach B2ebfa6, NEWSFIN

Konsumenci stracą na nowelizacji przepisów dotyczących praw pasażerów linii lotniczych. Zdjęcie ilustracyjne / GLYN KIRK / AFP Reklama

Komisja Europejska zaproponowała modyfikację rozporządzenia UE 261/2004 . Dotyczy ono praw pasażerów linii lotniczych. Jak stwierdziło Europejskie Centrum Konsumenckie w Hiszpanii (ECC-Spain), chociaż poprawka ma na celu zamknięcie luk prawnych w obowiązującym rozporządzeniu , obejmuje ona niekorzystne zmiany dla pasażerów. Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC Net), do której należy ECC-Spain, twierdzi, że pasażerowie utracą swoje prawa.

Reklama

Odszkodowanie za opóźniony lot: Przegląd propozycji KE

Komisja Europejska zamierza wydłużyć czas trwania opóźnienia lotu, po którym pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych. Obecnie podróżni mogą ubiegać się o odszkodowanie za opóźnienia trwające trzy godziny lub dłużej. Jeśli nowe przepisy zostaną uchwalone, odszkodowanie będzie miało zastosowanie w następujących scenariuszach:

  • Jeżeli opóźnienie przekroczy 5 godzin (dla lotów do 3500 km), odszkodowanie wyniesie 250 euro.
  • W przypadku opóźnień trwających co najmniej 9 godzin (dotyczy lotów dłuższych niż 3500 km w obrębie UE i 6000 km poza UE) pasażerom będzie przysługiwało odszkodowanie w wysokości 400 euro.
  • Jeżeli opóźnienie potrwa co najmniej 12 godzin (dotyczy tylko lotów długodystansowych), odszkodowanie wyniesie 600 euro.

Zmiany w przepisach UE: czy linie lotnicze będą musiały zmierzyć się z dużymi opóźnieniami?

„To rozszerzenie progu opóźnienia może spowodować, że do 85% pasażerów, którzy obecnie kwalifikują się do odszkodowania, straci swoje prawa” – stwierdziła ECC-Spain. Organizacja twierdzi również, że nowe przepisy wpłyną na jakość usług. „Linie lotnicze nie będą zobowiązane do wypłacania rekompensat pasażerom za opóźnienia krótsze niż pięć godzin, co prawdopodobnie doprowadzi do zmniejszenia punktualności lotów” – wyjaśniła ECC-Spain.

Przeczytaj także: Linie lotnicze stają przed nowym wyzwaniem. UE otrzymuje skargę dotyczącą bagażu podręcznego

Według DelayFix, firmy zajmującej się odzyskiwaniem odszkodowań od linii lotniczych, proponowane „przepisy mogą poważnie podważyć system ochrony pasażerów”. „Będzie to miało szczególny wpływ na podróżnych z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, gdzie standardy usług są często niższe, a odszkodowania są kluczowym narzędziem pociągania przewoźników do odpowiedzialności” — zauważył DelayFix w komunikacie prasowym.

W Polsce linie lotnicze spoza UE skorzystają na nowych przepisach

Firma sugeruje, że w kontekście rynku lotniczego w Polsce przewoźnicy spoza UE skorzystają na zmianie przepisów. „Od pewnego czasu widać, że polski rynek lotniczy i turystyczny jest coraz bardziej zdominowany przez linie lotnicze z Ukrainy i Turcji w ciągu ostatnich dwóch lat. Oferują niskie ceny, ale kosztem jakości . Tacy przewoźnicy są odpowiedzialni za opóźnienia znacznie częściej niż polskie linie lotnicze. Obecnie, przynajmniej w teorii, wisi nad nimi widmo odszkodowania, ale po zmianach przepisów pozostaną w zasadzie bezkarni” – argumentuje DelayFix.

Firma apeluje do pasażerów, aby wyrazili swój sprzeciw wobec nowych przepisów poprzez podpisanie petycji: „Powiedz NIE ograniczeniom praw pasażerów”, zainicjowanej przez Stowarzyszenie Rzeczników Praw Pasażerów na platformie change.org.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *