Ceny żywności wzrosły. Dane za wrzesień 2024 r. potwierdziły to, co Polacy odczuwali w swoich portfelach podczas zakupów. W stosunku do ubiegłego roku płacimy niemal 50 proc. więcej, a wśród tej niechlubnej grupy wybija się król drożyzny – ogórek. Sporym zaskoczeniem jest natomiast wiadomość dotycząca tego, że największy spadek cen dotyczy cukru. Jak kształtują się dokładne dane porównujące ceny rok do roku?
/Marek BAZAK/East News /East News
Promocje są wyjątkowo popularne wśród Polaków. Nowe dane dotyczące cen żywności wyjaśniają, dlaczego tak chętnie sięgamy po poszczególne produkty tylko w przypadku obniżki ich cen. We wrześniu 2024 r. spora grupa produktów podrożała niemal o 50 proc. Portal next.gazeta.pl wskazuje, że to nie masło zostało nowym królem drożyzny.
Żywność drożeje, ale królem drożyzny wcale nie jest masło
Polacy wydają w sklepach więcej niż przed rokiem. W raporcie przygotowanym przez next.gazeta.pl wskazano, iż chociaż masło znajduje się w czołówce drożejących produktów, to zdetronizował je ogórek. Niepozorne warzywo stało się nowym królem drożyzny w polskich sklepach.
Analiza paragonów w stosunku rok do roku dowiodła, iż świeży ogórek we wrześniu 2024 r. kosztował aż o 47,9 proc. więcej niż dwanaście miesięcy wcześniej. Natomiast cena masła wzrosła o 46,6 proc. w ujęciu rocznym. Za co jeszcze płacimy więcej? Lista nie jest krótka.
Reklama
Coraz więcej pieniędzy znika podczas zakupów z portfeli Polaków
Nowy król drożyzny i goniące ogórka drogie masło to nie koniec złych wiadomości dla domowych budżetów Polaków. We wrześniu 2024 r. więcej zapłaciliśmy również za sok pomarańczowy. Mowa o podwyżce wynoszącej 17,4 proc. Czwarte miejsce w niechlubnym rankingu zajmują pomidory. Warzywo często lądujące w koszykach klientów zdrożało o 19,8 proc.
Na liście drożejących produktów znaleźć można również między innymi:
- wafelki – wzrost ceny o 10,8 proc.,
- wędlinę paczkowaną – wzrost ceny o 10,5 proc.,
- czekoladę – wzrost ceny o 9,6 proc.,
- napój typu cola – wzrost ceny o 9,5 proc.,
- dżemy – wzrost ceny o 8,1 proc,
- herbatniki – wzrost ceny o 6,8 proc.,
- herbatę – wzrost ceny o 6,2 proc.
Nie za wszystko płacimy więcej
Wzrost cen żywności daje się odczuć w kieszeniach klientów. Niemniej nie za wszystko płacimy więcej. Raport z paragonów i porównanie cen z września 2023 i września 2024 wskazuje, iż niektóre produkty staniały. Królem obniżek niespodziewanie okazał się cukier. W ciągu 12 miesięcy cena cukru spadła aż o 40,2 proc.
Lista tańszych produktów jest jednak zdecydowanie krótsza. W kieszeniach klientów sklepów zostaje nieco więcej pieniędzy tylko w przypadku zakupu wspomnianego cukru, czy bananów (spadek ceny o 14,1 proc.), kajzerek (spadek ceny o 10,2 proc.), makaronu (spadek ceny o 8,8 proc.), mąki i twarogu (spadek cen o 2,2 proc.). W okolicach 1 proc. kształtuje się spadek cen obejmujący jajka oraz ryż.