Środki mogą zacząć znikać z Twojego konta natychmiast lub może to potrwać trochę czasu. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy nie jesteś pewien lokalizacji swojej karty lub uważasz, że została skradziona. Bank przedstawia kroki, które należy podjąć w takich przypadkach. „Dodaj te informacje i uwzględnij szczegóły transakcji” — radzi mBank.
/ Maciej Goclon/East News / East News
Karta bankowa jest dziś niezbędnym elementem portfela wielu Polaków. Ten mały kawałek plastiku przechowuje kluczowe informacje, służąc jako brama do środków zgromadzonych na konkretnym koncie . W dedykowanym przewodniku mBank wyjaśnia, co należy zrobić, gdy brakuje karty. Natychmiastowe jej zablokowanie nie zawsze jest konieczne.
Zgubiłeś kartę płatniczą? Oto, co musisz wiedzieć
Trudności ze znalezieniem karty bankowej nie zawsze oznaczają, że wpadła ona w ręce przestępców. Czasami może ona zostać po prostu zgubiona, a nie skradziona. Niemniej jednak mBank podkreśla w swoim przewodniku online, że należy podjąć pewne kroki niezależnie od sytuacji.
Reklama
Co zrobić, jeśli nie możesz znaleźć swojej karty? „ Tymczasowo zablokuj swoją kartę ” – radzi mBank. „Skorzystaj z tymczasowej blokady, jeśli nie jesteś pewien, gdzie znajduje się Twoja karta. Jeśli ją odzyskasz, możesz ją odblokować w dowolnym momencie i nadal z niej korzystać ” – informuje bank swoich klientów .
Jak tymczasowo zablokować kartę? Można to zrobić za pośrednictwem aplikacji mobilnej mBank, za pośrednictwem usługi transakcyjnej lub za pośrednictwem dedykowanej infolinii. Co ważne, po znalezieniu karty można ją odblokować za pomocą tych samych metod i odzyskać dostęp do środków na koncie. Jednak niektóre osoby mogą nie mieć tej opcji.
Zablokuj swoją kartę, aby uniknąć komplikacji
Podczas gdy tymczasowe zablokowanie karty płatniczej jest odpowiednim rozwiązaniem dla tych, którzy ją zgubili, ale mają ogólne pojęcie, gdzie ona jest, sytuacja zmienia się diametralnie, gdy karta bankowa zostanie zgubiona lub, co bardziej niepokojące, skradziona. mBank zaleca, aby bezwzględnie zablokować kartę, jeśli istnieje jakiekolwiek podejrzenie, że może ona zostać użyta przez nieupoważnioną osobę.
„Na przykład, jeśli ktoś ukradł Twoją kartę (kartę płatniczą – przyp. red.) lub podejrzewasz, że ktoś uzyskał dostęp do danych Twojej karty, a nawet jeśli ktoś Ci ją zwróci, powinieneś rozważyć jej zablokowanie, ponieważ dana osoba może znać dane Twojej karty i może je wykorzystać bez Twojej zgody ” – wyjaśnia mBank w komunikacie do swoich klientów.
Ważne jest, aby zrozumieć, że zablokowanie karty jest nieodwracalne. Po zakończeniu całego procesu nikt nie będzie mógł jej użyć, w tym posiadacz karty . W przypadku zgubienia lub kradzieży karty płatniczej mBank zaleca klientom sprawdzenie ich kont bankowych.
„Przejrzyj historię transakcji w aplikacji lub usłudze transakcyjnej, aby upewnić się, że nie doszło do żadnych nieautoryzowanych transakcji z Twoją kartą. Nasz konsultant może Ci w tym pomóc. Jeśli zauważysz coś podejrzanego, skontaktuj się z nami — podejmiemy działania w celu odzyskania Twoich środków ” — radzi bank. W niektórych sytuacjach konieczna może być wizyta na policji lub nawet w prokuraturze .
Czy ktoś dokonał płatności Twoją kartą? Natychmiast powiadom policję
W swoim przewodniku dla klientów mBank stwierdza, że jeśli środki znikają z konta z powodu nieautoryzowanych transakcji po zgubieniu lub kradzieży karty płatniczej, konieczne jest szybkie działanie. W takich przypadkach całą sprawę należy zgłosić policji lub prokuraturze. Bank dodaje, że można udzielić władzom specjalnego upoważnienia. Dotyczy to zrzeczenia się tajemnicy bankowej , co ułatwia przekazywanie materiałów i wyjaśnień, które mogłyby wpłynąć na szybkość całego procesu.
„W swoim raporcie możesz określić, że przestępstwo dotyczyło np. kradzieży Twojej karty. Jeśli nieupoważniona osoba przeprowadziła transakcję tą kartą, uwzględnij takie szczegóły i podaj szczegóły transakcji (np. numer transakcji, kwotę i datę wykonania)” — dodaje mBank w swoich wytycznych.
Dodatkowo należy pamiętać o informacjach przekazywanych przez PKO BP. Największy bank w kraju ostrzega Polaków, że dane karty płatniczej (imię i nazwisko, numer karty oraz kod CVC/CVV) są wystarczające do dokonywania płatności online. Stąd też ochrona tych informacji jest kluczowa.
Agata Jaroszewska