W porównaniu z grudniem 2024 r. podstawowe artykuły spożywcze i środki czystości gospodarstwa domowego podrożały o co najmniej 11,16 zł, jak wynika z badania przeprowadzonego przez branżowe strony internetowe dlahandlu.pl i portalspożywczy.pl. Badacze ocenili koszty 50 produktów w 20 sieciach handlowych. Po raz kolejny Auchan okazał się najtańszą opcją.
/ 123RF/PICSEL
Od 2025 r. płaca minimalna wyniesie 4666 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa zostanie ustalona na poziomie 30,50 zł brutto. Miesięczne pensje wzrosły o 366 zł brutto, ale rzeczywista siła nabywcza maleje. Analiza wskazuje, że za obecną płacę minimalną można kupić 12,5 koszyków cenowych, co stanowi prawie połowę tego, na co można było sobie pozwolić pod koniec 2024 r. „ Ceny żywności mają znaczący wpływ na budżety domowe Polaków” – wynika z oceny portali spożywczych.
Auchan utrzymuje się na szczycie
Auchan od kilku miesięcy utrzymuje pozycję lidera niskich cen. W tej francuskiej sieci hipermarketów pozostaje jedynym miejscem, w którym podstawowe artykuły można kupić za mniej niż 400 zł. Według badania wypełnienie koszyka produktami FMCG, w tym żywnością i kosmetykami, w Auchan w Trójmieście kosztuje 372,40 zł, czyli o 11,16 zł więcej niż w grudniu podczas poprzedniej analizy.
Reklama
Badanie ujawnia, że między innymi, chleb odnotował wzrost cen. W grudniu cena bochenka chleba o wadze jednego kilograma wynosiła w Auchan 4,96 zł, podczas gdy w połowie lutego wzrosła do 5,63 zł. Koszt kiełbasy podwawelskiej wzrósł o 3,57 zł za kg, a czerwona papryka jest teraz o 7 zł droższa. 250-gramowe opakowanie popularnej kawy, które w grudniu kosztowało 9,98 zł, w połowie lutego kosztuje 11,74 zł. Ponadto olej, sok pomarańczowy i napoje również odnotowały wzrost cen. Z kolei masło, ser żółty, pieczarki, ketchup i ręczniki papierowe stały się tańsze.
Drugie miejsce pod względem przystępności cenowej zakupów zajmuje Kaufland. Podstawowe artykuły spożywcze i kosmetyki kosztują tam łącznie 409,15 zł, czyli o prawie 37 zł więcej niż w Auchan. Podobna kwota 409,84 zł jest potrzebna do koszyka cenowego w Lidlu w Bydgoszczy. Leclerc zajmuje czwarte miejsce z kwotą 423,32 zł, a Biedronka piąte. W największej sieci handlowej w Polsce wypełnienie koszyka wynosi 426,22 zł. Pozostałe pozycje zajmują sieci: Polo, Carrefour i Intermarche – wynika z badania.
Najwyższe ceny w Carrefour Express
Najdroższym sklepem na podstawowe zakupy okazał się Carrefour Express w Trójmieście. Tam wypełnienie koszyka 50 produktami kosztuje 669,13 zł – o 296,7 zł więcej niż w Auchan. Żabka również plasuje się w czołówce drogich opcji, szczególnie na Górnym Śląsku (591,56 zł) i w Lewiatanie. W niektórych miastach, w tym w Bydgoszczy, koszt podstawowych artykułów spożywczych i kosmetyków przekroczył 500 zł.
„Koszyk cenowy” to wspólna inicjatywa branżowych serwisów internetowych dlahandlu.pl i portalspożywczy.pl. Wspólnie monitorują ceny 50 produktów FMCG, takich jak żywność i kosmetyki, w największych miastach Polski. Oceniają ceny w ponad 20 różnych sieciach handlowych, w tym delikatesach, dyskontach, supermarketach, hipermarketach i sklepach lokalnych.