Branża motoryzacyjna ma problemy. KRD ujawnia długi przedsiębiorców

Najnowsze statystyki dotyczące sektora motoryzacyjnego nie napawają optymizmem. Krajowy Rejestr Długów ujawnia, że podczas gdy liczba pojazdów na polskich drogach nadal rośnie, tak samo rosną zobowiązania finansowe przedsiębiorstw z branży. Ponadto niepokojący jest trend w zakresie wiarygodności płatniczej. Największy dłużnik działa na Mazowszu i musi spłacić ponad 6 mln zł. Zdjęcie

Brana Motoryzacyjna Ma Problemy Krd Ujawnia Dugi Przedsibiorcw A338462, NEWSFIN

Wyzwania w branży motoryzacyjnej, KRD opublikował raport / Piotr Kamionka/REPORTER / East News Reklama

Sektor motoryzacyjny zmaga się ze znacznymi wyzwaniami i obecnie nie jest w stanie przyspieszyć swoich wysiłków w celu rozwiązania tych problemów . Krajowy Rejestr Długów opublikował szczegółowy raport, a wnioski wyciągnięte z obecnej sytuacji przedsiębiorców w tej dziedzinie są dość ponure.

Wzrost liczby posiadaczy samochodów i zadłużenia oraz alarmujące dane rynkowe

Polacy kupują samochody masowo. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zauważa, że coraz więcej indywidualnych nabywców nabywa samochody, a w samym 2024 r. wzrost liczby zarejestrowanych pojazdów osiągnął jedną trzecią w skali całego roku. Niemniej jednak należy podkreślić, że Polacy jeżdżą coraz starszymi samochodami. Według raportu Krajowego Rejestru Długów aż 25 proc. samochodów na polskich drogach ma ponad 20 lat.

Reklama

Nie tylko wiek samochodów na polskich drogach jest palącym problemem w sektorze motoryzacyjnym . Właściciele firm w tej branży stają w obliczu dodatkowych przeszkód, które wpływają na kondycję ich przedsiębiorstw.

„Dla wielu przedsiębiorców zarządzających warsztatami samochodowymi wydłużone terminy płatności stanowią poważne wyzwanie , szczególnie dla tych, którzy współpracują z ubezpieczycielami lub menedżerami flot. Często płacą z własnych środków za zakup części i muszą czekać na zwroty od klientów. Taka sytuacja utrudnia płynność finansową. Gdy narasta więcej takich faktur, a dopływ gotówki się zatrzymuje, pojawiają się problemy, ponieważ warsztatowi brakuje środków na wywiązanie się z własnych zobowiązań . To zaledwie rzut oka na liczne wyzwania, przed którymi stoi obecnie sektor motoryzacyjny, w tym rosnące koszty surowców, energii i komponentów” – powiedział Jakub Kostecki, prezes Kaczmarski Inkasso, w komentarzu do raportu KRD.

Zauważył również, że rosnąca konkurencja ze strony rynków azjatyckich, gdzie konkurencyjne ceny wywierają presję na krajowe firmy, również przyczynia się do trudnego krajobrazu finansowego. Pogarszający się klimat finansowy jest widoczny w danych dotyczących zadłużenia. KRD informuje, że skumulowane zadłużenie usług samochodowych, dealerów i dostawców części wynosi obecnie 457,7 mln zł. Każda z 13 200 firm obecnie notowanych w Krajowym Rejestrze Długów jest winna wierzycielom średnio 34,8 tys. zł .

Największy dłużnik z Mazowsza musi oddać 6 mln zł

Informacje zebrane przez Krajowy Rejestr Długów potwierdzają trudną sytuację w branży motoryzacyjnej. Największe zaległości finansowe przypisuje się sprzedawcom pojazdów, zarówno detalicznym, jak i hurtowym, których łączne zadłużenie wynosi 187,3 mln zł. Drugą pozycję na tej nieszczęsnej liście zajmują firmy zajmujące się naprawą i konserwacją pojazdów, których zadłużenie wynosi łącznie 156,3 mln zł. Tymczasem sprzedawcy części i akcesoriów są winni wierzycielom 77 mln zł.

Raport KRD wyraźnie stwierdza, że to przede wszystkim mniejsze firmy i przedsiębiorstwa obciążone są największym długiem . „ Prawie 9,5 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych ma 273,3 mln zł niespłaconych zobowiązań finansowych ” – ujawnił Jakub Kostecki.

„Średnio na jednego dłużnika przypada więc prawie 40 tys. zł długu. Choć kwota ta może nie wydawać się duża, może mieć istotny wpływ na przyszłość małego warsztatu. Natomiast większe podmioty, takie jak kancelarie prawa handlowego, mają długi wynoszące 184,4 mln zł . Każda z tych 3579 firm ma do spłaty średnio ponad 51,5 tys. zł” – dodał prezes Kaczmarski Inkasso w raporcie KRD.

Największa koncentracja dłużników w sektorze motoryzacyjnym występuje na Mazowszu. Dane KRD wskazują, że przedsiębiorcy w województwie mazowieckim mają długi wynoszące łącznie 115,7 mln zł . Rekordowy dłużnik znajduje się również na tym obszarze, ma dług w wysokości ponad 6 mln zł , przy czym znaczną część tego długu ma bank. Jednak KRD zauważa również, że ten przedsiębiorca, który produkuje akcesoria i części samochodowe, jest zadłużony u firmy specjalizującej się w chemikaliach przemysłowych, a także u ubezpieczyciela.

Drugim regionem z największą liczbą dłużników sektora motoryzacyjnego jest Śląsk, z zaległościami w wysokości 51,5 mln zł od 1528 firm . Trzecie miejsce zajmuje województwo małopolskie, gdzie łączna kwota zadłużenia wynosi 45,5 mln zł. Tuż za Małopolską znajduje się Wielkopolska, z długami od przedsiębiorców motoryzacyjnych wynoszącymi łącznie 44,3 mln zł.

Agata Jaroszewska

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *