W płaskim terenie aranżacja podjazdu nie wymaga głębszego przemyślenia, bo w zasadzie niczym nie różni się od budowy standardowej alejki, tylko że dla samochodu. Sprawa komplikuje się wtedy, gdy podjazd ma prowadzić do podziemnego garażu lub gdy na działce występują znaczne różnice wysokości.
Taka sytuacja wymusza nieco inne podejście do budowy podjazdu, choć niektóre założenia są takie same. Żeby podjazd zapewniał wygodę manewrowania, musi mieć wymiary większe od typowego miejsca parkingowego, które mierzy 2,3 na 5 metrów. Zaleca się, żeby jego szerokość była nie mniejsza niż 3 metry, a długość – 6 metrów. Przy budowie podjazdu do garażu podziemnego lub w pochyłym terenie trzeba wziąć pod uwagę jeszcze kilka dodatkowych aspektów. Po pierwsze nachylenie pochylni nie powinno przekraczać 25 proc. Po drugie bardzo ważne są odwodnienia, które umożliwią szybkie odprowadzanie wody z podjazdu, dzięki czemu jego nawierzchnia nie stanie się śliska. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa podczas użytkowania podjazdu, ale również uniknięcia wlewania się wody do wnętrza garażu w czasie nawalnych opadów. Po trzecie przy pochyłych podjazdach warto zastosować wypłaszczenia, które ułatwią wyjazd. Są to płaskie odcinki na początku i końcu zjazdu. Pierwsze wypłaszczenie jest obligatoryjne, natomiast drugie jest kwestią wyboru inwestora. Długość wypłaszczeń powinna wynosić minimalnie 1 metr, a najlepiej jeśli odpowiada długości poruszającego się po podjeździe samochodu. Po czwarte nie należy zapominać o wygodzie, jaką gwarantuje w zimowych miesiącach podgrzewanie nawierzchni, a po piąte – o odpowiednim zabezpieczeniu boków pochylni. Gdy spełnimy łącznie wszystkie te warunki, mamy szansę zbudować idealny pochyły podjazd. Okazuje się, że to, które elementy betonowe wybierzemy do realizacji tego zadania, również ma znaczenie – i to nie tylko estetyczne.
Podstawowa zasada
Najważniejszym parametrem, którym należy się kierować przy wyborze kostek lub płyt na podjazd jest ich grubość. Gdy budujemy podjazd dla samochodów osobowych do 3,5 t. przyjmuje się, że grubość elementów powinna być równa lub większa niż 6 cm, a gdy mają przemieszczać się po nim cięższe pojazdy powyżej 3.5t., powinna ona wynosić co najmniej 8, a nawet 10 cm. Do każdego produktu dołączona jest karta właściwości użytkowych i właśnie tam należy sprawdzić przeznaczenie wybranych na nawierzchnię podjazdu kostek czy płyt betonowych.
Rozmiar też może mieć znaczenie
Oprócz grubości w przypadku pochyłych podjazdów warto zastanowić się też nad rozmiarem kostki. I chodzi tu zarówno o walor estetyczny, jak i aspekt praktyczny. Na tego rodzaju podjazdach dobrze sprawdzają się mniejsze elementy, takie jak Polbruk Commix o wymiarach 10×10, 10×20, 20×20 i 20×30 cm lub Polbruk Napoli w rozmiarach 7×14, 14×14 i 21×14 cm. Na nawierzchni tworzą one mozaiki z rozwiniętą siatką fug, która ma znaczenie dla przyczepności kół pojazdu na podjeździe. Obie kostki dobrze sprawdzają się nie tylko w przypadku pochyłych, ale także stromych podjazdów, gdy trzeba łagodnie redukować różnice poziomów pomiędzy pochylniami za pomocą łuków. Kostka Commix może być stosowana w lekkim ruchu samochodowym, natomiast Napoli o grubości 8 cm nadaje się do wykorzystania w ruchu ciężkim, czyli dla samochodów o wadze powyżej 3,5t. W przypadku pochyłego, ale szerokiego zjazdu do garażu warto rozważyć także zastosowanie płyt wielkoformatowych. To mit, że nie nadają się one na tego rodzaju podjazdy. Tu podobnie jak w przypadku mniejszych kostek znaczenie ma odpowiednio dobrana grubość płyt. Dobrym rozwiązaniem jest płyta Polbruk Bosso, która ma format kwadratu o boku 60 cm i grubość 8 cm, dzięki czemu można ją stosować na podjazdach przeznaczonych dla aut osobowych do 3,5t. Podobnie płytę Bosso Trapez, która ma oryginalny kształt trapezu o rozmiarze 60×40/20 cm. Znaczenie dla przyczepności kół pojazdu na podjeździe może mieć również faktura elementów. O wiele lepiej sprawdzą się elementy o powierzchni płukanej niż gładkiej.
Ażury to jest to!
Poza odpowiednimi parametrami przy wyborze kostek lub płyt betonowych na podjazd liczy się to, czy elementy są pełne czy ażurowe. Wydaje się, że pierwsze z nich cechują się większą wytrzymałością, ale drugie są również wytrzymałe i pod pewnymi względami nawet bardziej praktyczne. Ich olbrzymim atutem jest zdolność szybkiego odprowadzania wody przez otwory w nawierzchni w głąb gruntu. Gwarantuje to szybkie schnięcie nawierzchni, ale również eliminuje konieczność budowy rozbudowanej sieci odwodnień, dzięki czemu redukujemy koszty inwestycji. W zależności od wielkości otworów lub przestrzeni pomiędzy elementami, którą wymuszają specjalne dystanse, przestrzeń biologicznie czynna w płytach ażurowych waha się od 12 do nawet 50 proc. ich powierzchni. Jest to również miarą skuteczności odprowadzania wody. Kolejnym atutem „ażurów” na pochylni jest to, że zbudowana z nich nawierzchnia nie jest całkowicie jednorodna, co zdecydowanie zwiększa przyczepność kół pojazdu, zwłaszcza po opadach deszczu, gdy nawierzchnia może być śliska. Ciekawym ażurowym rozwiązaniem, które doskonale sprawdzi się na pochyłym podjeździe jest płyta Polbruk Ekotech. Pojedyncza płyta wygląda niczym przestrzenna kratka, ale po zagłębieniu jej w podbudowie na powierzchni widoczne są jedynie występujące naprzemiennie pasy betonu i ziemi. Płyta ta zapewnia retencję wody do gruntu i powierzchnię biologicznie czynną do 50%. Nadaje się na podjazdy dla aut osobowych do 3,5t. Alternatywą może być kwadratowa kostka Polbruk Ekol o boku 20 cm, która swoim wyglądem przypomina układane dawniej na ulicach kostki granitowe.
Charakterystyczną cechą tych elementów są wypustki znajdujące się na ich krawędziach. Wymusza to powstawanie między nimi przestrzeni biologicznie czynnej, która w tym przypadku wynosi ok. 27 proc. Warto tu zwrócić uwagę na fakt, że kostka ta jest odporna na duże obciążenia i można ją wykorzystać na podjazdach przeznaczonych dla aut ciężarowych powyżej 3,5t.
Przy budowie pochyłego podjazdu trzeba zatem zawsze pamiętać o wyborze płyt i kostek odpowiedniej grubości, a także o właściwym rozplanowaniu odwodnień i drenażu. Ostatnim elementem, na który warto zwrócić uwagę planując podjazd, bez względu na to czy jest on płaski czy nie, jest estetyka. Pamiętajmy, że dobierając kostki i płyty należy dopasować je do stylu domu czy posesji. Bez tego nawet najlepiej wykonany podjazd nie będzie do końca idealny! A do wyboru mamy różne warianty kolorystyczne od ciepłych brązów przez beże, różne odcienie koloru szarego, czy chłodne grafity. Wielkie formaty i szarości doskonale komponują się z nowoczesnymi budynkami, natomiast mniejsze rozmiary i ciepłe tonacje to najczęściej domena klasycznych aranżacji.
REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA: