Państwowe subwencje w końcu dotrą do przedsiębiorstw. Kto kwalifikuje się?

Długo oczekiwane wsparcie finansowe trafi do firm transportowych. Znamy już reguły, zgodnie z którymi będą mogły starać się o subsydia na zmianę tachografów. Ile dokładnie otrzymają i jakie kryteria powinny spełnić?

Rzdowe Dopaty Nareszcie Trafi Do Firm Kto Moe Na Nie Liczy 9a23b99, NEWSFIN

fot. Shutterstock / Miguel Perfectti /

W końcu uruchamiany jest program dotacji do tachografów. Na ten temat rozpisywaliśmy się w lipcu. Dla przypomnienia – w końcówce lipca Ministerstwo Infrastruktury zakomunikowało, że zrealizuje inicjatywę subsydiowania zamiany tachografów ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Wymiana stała się koniecznością, bowiem – zgodnie z regulacjami unijnymi obejmującymi sektor transportu – od 19 sierpnia w każdym pojeździe wykorzystywanym w transporcie międzynarodowym na obszarze państw członkowskich UE musi być zamontowany inteligentny tachograf najnowszej generacji (G2V2).

Jednocześnie, jak wynikało z analiz wykonanych przez spółkę Inelo, na początku sierpnia nawet 25% pojazdów nie posiadało zainstalowanego wymaganego wyposażenia.

W odpowiedzi na zmianę w przepisach, w ministerstwie infrastruktury powstał projekt zarządzenia, który przewidywał częściowy lub pełny zwrot kosztów zmiany tachografów. W następnych tygodniach projekt był poszerzany o kolejne kwestie i finalnie 14 października Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło odpowiednie zarządzenie odnośnie dofinansowania wymiany tachografów.

Kto, bazując na przepisach, będzie mógł otrzymać subsydium i jakie kryteria powinien spełnić? Informacje na ten temat znajdziesz w dalszej części artykułu.

W pierwszej kolejności: do 10 tachografów

Już w trakcie konsultacji społecznych przewoźnicy wskazywali, że wstępny projekt zarządzenia nie gwarantował sprawiedliwego dostępu do pomocy rządowej. W związku z tym, po szeregu dyskusji, ministerstwo infrastruktury podjęło decyzję o istotnych modyfikacjach w tej sprawie. 

Ostatecznie, dofinansowanie w pierwszej kolejności zostanie przyznane przedsiębiorcom, którzy wnioskują o wsparcie zamiany maksymalnie 10 tachografów. Rozmiar przedsiębiorstwa nie będzie odgrywał roli. Natomiast, jeśli po pierwszej fazie w budżecie pozostaną niewykorzystane fundusze, zostaną one rozdysponowane między pozostałych aplikujących przewoźników w drugiej turze. W tym etapie nie będzie ograniczeń dotyczących ilości urządzeń.

– Jest to istotna zmiana w stosunku do pierwotnych założeń, odnoszących się tylko do firm, które posiadają do dziesięciu pojazdów. W praktyce mogło to zawęzić szansę na dofinansowanie głównie dla najmniejszych podmiotów. Aktualnie zasady są bardziej sprawiedliwe. Każdy przewoźnik, niezależnie od rozmiaru floty, będzie miał możliwość skorzystania z dofinansowania przynajmniej na część pojazdów. Jest to korzystna wiadomość dla średnich i dużych przedsiębiorstw, które poniosły wysokie nakłady finansowe na wymianę tachografów – komentuje Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Inelo z Grupy Eurowag.

Przedsiębiorstwa otrzymają do 3 tys. złotych na jeden pojazd

Dofinansowanie pokryje tylko koszty wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2). Każdy przewoźnik będzie mógł otrzymać refundację do kwoty 3 tys. zł na jeden pojazd, w ramach pomocy de minimis.

Na dofinansowania przeznaczono łącznie 319 678 800 zł, co powinno umożliwić wsparcie około 106 600 pojazdów (przy założeniu otrzymania maksymalnej dopłaty za zmianę urządzenia). Środki finansowe na zmianę tachometrów pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Zwiększania Odporności.

Ile tachografów jest jeszcze do wymiany?

Z danych od dwóch największych producentów tachografów w Unii Europejskiej wynika, że w Polsce wymieniono dotychczas około 150 tys. tachografów. Szacuje się, że dofinansowanie mogłoby pokryć nawet około 70 proc. pojazdów, w których został zainstalowany nowy tachograf.

– Poziom wymiany tachografów w Polsce świadczy o tym, że przewoźnicy bardzo poważnie podeszli do obowiązku dostosowania się do przepisów unijnych, a możliwość uzyskania częściowego zwrotu nakładów finansowych będzie realnym wsparciem finansowym – podkreśla Mateusz Włoch.

Gdzie można składać wnioski o dofinansowanie?

O dotacje będą mogli ubiegać się przewoźnicy drogowi znajdujący się w ewidencji prowadzonej przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Ogłoszenie o naborze wniosków wraz z regulaminem zostanie opublikowane 14 dni przed jego rozpoczęciem, a informacje na ten temat pojawią się na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).

Przedsiębiorstwa mogą składać wnioski drogą elektroniczną do 31 sierpnia 2026 roku za pośrednictwem ARiMR, chyba że środki finansowe zostaną wyczerpane wcześniej – w takim przypadku nabór może zostać zakończony przed upływem sierpnia. Decyduje kolejność składania wniosków.

Jakie dokumenty będą wymagane do złożenia wniosku?

Warto już teraz zgromadzić dokumenty niezbędne do złożenia wniosku, a także wytypować 10 pojazdów, które w pierwszej kolejności zostaną wskazane w zgłoszeniu. Do wniosku potrzebne będą m.in. dane o uprawnieniach przewoźnika drogowego i warsztacie, który dokonał montażu nowego tachografu, jak również oświadczenie przewoźnika dotyczące zakupu i instalacji nowego rejestratora w pojeździe lub wydruk danych technicznych z tachografu G2V2.

Ponadto, warto zweryfikować w Biurze ds. Transportu Międzynarodowego (BTM) dane dotyczące firmy transportowej, pojazdów, które zostały zgłoszone do licencji, a także informacje o osobach upoważnionych do reprezentowania przedsiębiorstwa.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *