Znakomita okazja dofinansowania powraca. Kwota 100 mln zł oczekuje na przedsiębiorstwa, które planują rozwój biznesu w nowych państwach. Kto może ubiegać się o te środki finansowe oraz jakie wymogi należy spełnić?

Właściciele firm znowu mają możliwość rywalizować o korzystne subwencje na rozwój swoich brandów poza terytorium Polski. Da im to możliwość pozyskanie funduszy unijnych w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”. Został on przygotowany z myślą o podmiotach, które planują ekspansję na rynki zagraniczne. Łączna pula środków wynosi 100 mln zł.
Przyjmowanie zgłoszeń jest już rozpoczęte. Inicjacja miała miejsce 5 listopada i potrwa do 8 stycznia nadchodzącego roku. Ponownie, zmagania konkursowe zorganizuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Następne edycje konkursu wzbudzają duże zainteresowanie wśród przedsiębiorców, dlatego też tym razem można prognozować napływ dużej liczby wniosków.
ReklamaZobacz takżeDla Twojej firmy: odbierz 300 zł za zdalne otwarcie Konta Biznes z Żubrem w Banku Pekao i do 2700 zł w kolejnych bonusach
Na co można otrzymać dotacje?
Celem konkursu jest podniesienie rozpoznawalności nowatorskich polskich przedsiębiorstw poza granicami kraju. W jaki sposób można to zrealizować? PARP planuje przyznać wsparcie finansowe na promocję firmom, które stworzyły innowacyjne znaki produktowe i chcą je rozreklamować na rynkach zagranicznych.
‼️100 mln zł na promocję polskich marek za granicą!
🚀 Ruszył nabór Promocja marki innowacyjnych MŚP na wsparcie dla firm, które chcą rozwijać sprzedaż na rynkach międzynarodowych.🌍 Dzięki konkursowi w ramach #FunduszeUE #dlaNowoczesnejGospodarki możesz zdobyć dofinansowanie… pic.twitter.com/qsmFZ9x14W
— Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (@MFIPR_GOV_PL) November 6, 2025
Przedsiębiorcy mają możliwość uzyskania unijnych dotacji na przedsięwzięcia obejmujące udział w jarmarkach w charakterze wystawcy – w tym obowiązkowo w co najmniej jednej imprezie targowej z wykazu wydarzeń, na których będą organizowane stoiska narodowe dla konkretnej branży. To zestawienie można odnaleźć na oficjalnej stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Oprócz obligatoryjnego eventu, firmy mogą wybrać kolejne wydarzenia ze swojego sektora.
Dzięki środkom unijnym, firmy mogą sfinansować również wyjazdowe misje handlowe. W ich planie mogą znaleźć się spotkania z kontrahentami oraz partycypacja w targach w roli zwiedzającego.
Kto ma szansę na dofinansowanie?
Dotacje dedykowane są dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, prowadzących działalność gospodarczą w Polsce. Program obejmuje strategiczne sektory polskiej gospodarki, m.in. medyczny oraz farmaceutyczny, zielonych technologii, IT/ICT, sektor kreatywny i kosmetyczny. W tym spisie znalazły się również sektory: maszynowy, meblarski, motoryzacyjny, lotniczo-kosmiczny oraz spożywczy.
Wydatki, które można sfinansować grantami
Program uwzględnia szeroki zakres wydatków, które mogą być pokryte ze środków unijnych. Firmy mają możliwość otrzymania pomocy m.in. na najem, konstrukcję i obsługę stoiska targowego podczas uczestnictwa w wydarzeniach jako wystawca. Dotowane są również koszty rezerwacji przestrzeni wystawienniczej. To uprości przedsiębiorcom dopasowanie ekspozycji do wymogów targowych w różnych państwach.
W konkursie można otrzymać subwencje również na wydatki dotyczące organizacji pokazów, prezentacji oraz degustacji w trakcie misji handlowych. Te wydarzenia pozwolą firmom bezpośrednio przedstawić produkty i usługi potencjalnym kontrahentom.
Środki unijne pokryją również koszty przygotowania i realizacji kampanii promocyjnych, w tym m.in. kampanii medialnych, elektronicznych materiałów marketingowych oraz działania w kanałach internetowych.
Jaką część kosztów może pokryć dotacja?
W większości kategorii dotacja może pokryć do 50 proc. wydatków. Inne zasady tyczą się wyodrębnionej kategorii obejmującej koszty podróży służbowych pracowników, którzy biorą udział w targach lub misjach gospodarczych. W niej kwota dofinansowania sięga 85 proc. poniesionych wydatków.
Co istotne – w tym naborze do podania o dofinansowanie bezwzględnie należy dołączyć dokumenty poświadczające zdobycie środków na sfinansowanie wkładu własnego. Pomocne informacje na ten temat można odnaleźć w instrukcji przygotowania wniosku.
Podania o dofinansowanie należy składać tylko drogą internetową poprzez Lokalny System Informatyczny, dostępny na stronie internetowej PARP. Więcej o regułach konkursu można znaleźć na poświęconej mu stronie internetowej.



