Subwencje rządowe w końcu dostępne dla przedsiębiorstw. Kto jest uprawniony?

Przewoźnicy otrzymają długo oczekiwane wsparcie finansowe. Poznajemy reguły, na jakich będą mogli starać się o dotacje na zmianę tachografów. Ile otrzymają i jakie kryteria powinni spełniać?

Rzdowe Dopaty Nareszcie Dla Firm Kto Moe Na Nie Liczy 59702ae, NEWSFIN

fot. Shutterstock / Miguel Perfectti /

Program dotacji do tachografów w końcu wystartuje. Informowaliśmy o tym w lipcu. Dla przypomnienia – pod koniec lipca Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że zrealizuje akcję finansowania wymiany tachografów ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Wymiana stała się koniecznością, ponieważ – zgodnie z unijnymi regulacjami obejmującymi branżę transportową – od 19 sierpnia w każdym pojeździe używanym w transporcie międzynarodowym na terytorium państw unijnych musi być zamontowany inteligentny tachograf najnowszej generacji (G2V2).

Tymczasem, jak wynikało z badań przeprowadzonych przez firmę Inelo, na początku sierpnia aż 25% pojazdów nie posiadało wymaganego wyposażenia.

W odpowiedzi na zmianę przepisów w ministerstwie infrastruktury powstał projekt zarządzenia, który zakładał częściowy bądź pełny zwrot kosztów wymiany tachografów. W następnych tygodniach projekt był poszerzany o kolejne kwestie i ostatecznie 14 października Ministerstwo Infrastruktury opublikowało odpowiednie rozporządzenie dotyczące dofinansowania do wymiany tachografów.

Kto według regulacji będzie mógł otrzymać dotację i jakie kryteria musi spełnić? Odpowiedzi znajdziesz w dalszej części artykułu.

W pierwszej kolejności: do 10 tachografów

Już podczas konsultacji społecznych przewoźnicy zwracali uwagę na fakt, że wstępny projekt zarządzenia nie zapewniał sprawiedliwego dostępu do pomocy rządowej. Wsłuchując się w opinie polskiego sektora, ministerstwo podjęło decyzję o istotnych zmianach w tym aspekcie.

W efekcie, w pierwszej kolejności pomoc ma powędrować do firm, które wnioskują o refundację wymiany do 10 tachografów, niezależnie od rozmiaru przedsiębiorstwa. Jeżeli po pierwszym etapie wciąż pozostaną niewykorzystane środki, pozostałe fundusze zostaną rozdysponowane pomiędzy pozostałych przewoźników w drugiej turze, wtedy, bez limitów liczby urządzeń.

– To istotna poprawka w porównaniu do pierwotnych założeń, odnoszących się tylko do firm posiadających do dziesięciu pojazdów. W praktyce mogłoby to ograniczyć szansę na dopłaty głównie dla najmniejszych firm. Teraz warunki są bardziej wyważone. Każdy przewoźnik, niezależnie od wielkości floty, będzie mógł skorzystać z dofinansowania przynajmniej na część pojazdów. To dobra wiadomość dla średnich i dużych firm, które poniosły spore koszty wymiany tachografów – mówi Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Inelo z Grupy Eurowag.

Do 3 tys. złotych na jeden pojazd

Dofinansowanie będzie realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i Zwiększania Odporności oraz obejmie refundację kosztów wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2). Każdy przewoźnik będzie mógł pozyskać zwrot do 3 tys. zł na jeden pojazd, w ramach pomocy de minimis.

Całkowita kwota środków przeznaczona na dofinansowanie wynosi 319 678 800 zł, co pozwoli na wsparcie około 106 600 pojazdów – zakładając otrzymanie maksymalnej dotacji za wymianę jednego urządzenia.

Ile tachografów trzeba jeszcze wymienić?

Z danych dwóch, największych producentów tachografów w UE wynika, że w Polsce wymieniono dotychczas około 150 tys. tachografów. Szacuje się, że do objęcia wsparciem kwalifikuje się blisko 70 proc. pojazdów, w których zamontowano nowy tachograf. To dobra informacja dla większości firm transportowych, które już poniosły nakłady na modernizację swojej floty.

– Skala wymiany tachografów w Polsce pokazuje, że przewoźnicy poważnie podeszli do obowiązku dostosowania się do przepisów unijnych, a możliwość otrzymania częściowego zwrotu kosztów będzie realnym wsparciem finansowym – dodaje Mateusz Włoch.

Gdzie można składać wnioski o dotację? 

O wsparcie będą mogli aplikować przewoźnicy drogowi znajdujący się w rejestrze prowadzonym przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Nabór wniosków wraz z regulaminem zostanie ogłoszony 14 dni przed startem, a informacje o nim pojawią się na stronie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).

Wniosek będzie można złożyć elektronicznie do 31 sierpnia 2026 roku za pośrednictwem ARiMR, chyba że środki zostaną wyczerpane wcześniej – wtedy nabór może zostać zamknięty przed terminem. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Jakie papiery będą potrzebne do złożenia wniosku? 

Warto już teraz przygotować dokumenty wymagane do złożenia wniosku oraz wybrać 10 pojazdów, które jako pierwsze zostaną wskazane w zgłoszeniu. Trzeba podać m.in. informacje o uprawnieniach przewoźnika drogowego i warsztacie, który zamontował nowy tachograf oraz oświadczeniu przewoźnika o zakupie i montażu nowego rejestratora w pojeździe lub wydruku danych technicznych z tachografu G2V2.

Należy także jak najszybciej zweryfikować w Biurze ds. Transportu Międzynarodowego (BTM), będącym częścią GITD, dane dotyczące firmy transportowej, pojazdów, które zostały zgłoszone do licencji, jak i informacje na temat osób upoważnionych do reprezentowania przedsiębiorstwa.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *